OSS 051. Ewolucja Wywiadu Gospodarczego

Zapraszam na kolejny odcinek mojego autorskiego podcastu, kt├│rego scenariusz napisa┼éo ┼╝ycie: OSS. Okiem S┼éu┼╝b Specjalnych ­čśÄ Tym razem w audycji typu WABiK (Wywiad, Analiza, Bezpiecze┼ästwo i Konsekwencje ich stosowania lub te┼╝ nieÔÇŽ), w kt├│rym opowiadam o kilku mitach za┼éo┼╝ycielskich wywiadu gospodarczego (Biuletyny Fuggera, LloydÔÇÖs List, sie─ç agenturalna Rotschilda oraz wywiad koncernu Motorola) oraz jego ewolucji i rozwini─Öciu we wsp├│┼écze┼Ťnie realizowane koncepcje organizacji i dzia┼éania wywiadu w r├│┼╝nych firmach (koncepcje: konkurencyjna, marketingowa i wywiadu ekonomicznego), a tak┼╝e gotowej recepcie na sukces podczas tworzenia i rozwijania struktur wywiadu w przedsi─Öbiorstwie (jakie zagadnienia nale┼╝y rozwa┼╝y─ç) ­čśë

Ostrze┼╝enie:

Czytasz o tym, co naprawd─Ö wydarzy┼éo si─Ö w przesz┼éo┼Ťci. Wszelkie podobie┼ästwo do aktualnych wydarze┼ä oraz postaci wsp├│┼éczesnych jest ca┼ékowicie przypadkowe (i niezamierzone)!

Ponadto w tym odcinku podcastu OSS. Okiem S┼éu┼╝b Specjalnych u┼╝ywam s┼é├│w, kt├│re maj─ů jedynie charakter opisowy (poznawczy). W ┼╝adnym wypadku nie traktuj ich jako poj─Öcia warto┼Ťciuj─ůce (kt├│re z natury rzeczy nios─ů ze sob─ů ┼éadunek emocjonalny)!

Mi┼éego s┼éuchania. Lub czytania (transkrypcji) ­čśë

Za┼Ť je┼Ťli┬ájeszcze nie┬áwiesz kim jestem, to┬áprzeczytasz o┬ámnie zar├│wno na┬áBlogu, jak i┬ána┬áLinkedIn.

A TERAZ PO KOLEI…

Albo ┼Ťci─ůgnij i pos┼éuchaj.

TRANSKRYPCJA

Okiem Służb Specjalnych.

Czyli podcast dla chc─ůcych zrozumie─ç ┼Ťwiat mniej lub bardziej tajnych s┼éu┼╝b.

Zaprasza: Piotr Herman

Szpiegul.pl

Cze┼Ť─ç!

EWOLUCJA WYWIADU GOSPODARCZEGO

Serdecznie witam Ci─Ö w tym odcinku podcastu. To b─Ödzie prawdziwa bomba informacyjna dotycz─ůca wsp├│┼éczesnego wywiadu w biznesie. I bardzo praktyczna, je┼Ťli zechcesz przemy┼Ťle─ç pewne kwestie jego dotycz─ůce.

Tematyka odcinka wynik┼éa bezpo┼Ťrednio z pyta┼ä i dyskusji po tych audycjach OSS, kt├│re dotyczy┼éy wywiadu w biznesie, jak r├│wnie┼╝ poruszane by┼éy w rozmowach z moimi Kursantami kursu Certyfikowanych Podstaw Wywiadu Bezpiecze┼ästwa Biznesu CSI (Corporate Security Intelligence).

Opowiem dzi┼Ť o:

  • kilku mitach za┼éo┼╝ycielskich wywiadu gospodarczego,
  • jego ewolucji i rozwini─Öciu we wsp├│┼écze┼Ťnie realizowane koncepcje organizacji i dzia┼éania wywiadu w r├│┼╝nych firmach,
  • recepcie na sukces podczas tworzenia i rozwijania struktur wywiadu w przedsi─Öbiorstwie.

Jak wi─Öc widzisz dzi┼Ť b─Ödzie sporo konkret├│w.

Zaczynamy!

KONCEPCJE

Funkcjonowanie kilku firm w tej samej bran┼╝y (a konkretnie to w tym samym sektorze) wywo┼éuje konflikty interes├│w i prowokuje zachowania rywalizacyjne. I tutaj pojawia si─Ö potrzeba posiadania informacji wyprzedzaj─ůcej. W wy┼Ťcigu do niej na czo┼éo wysuwaj─ů si─Ö firmy zdolne do szybkich przystosowa┼ä.

O warto┼Ťci firm przestaj─ů decydowa─ç jedynie zasoby materialne i kapita┼é, zaczynaj─ů odgrywa─ç coraz istotniejsz─ů rol─Ö zasoby niewidzialne: umiej─Ötno┼Ťci oraz informacja i wiedza.

Wydaje si─Ö, ┼╝e wywiad gospodarczy si─Öga g┼é─Öboko w przesz┼éo┼Ť─ç. A to nie jest prawda. W wiekach dawniejszych mieli┼Ťmy do czynienia z czym┼Ť, co mo┼╝emy nazwa─ç szpiegostwem gospodarczym (kradzie┼╝ technologii produkcji jedwabiu, porcelany, maszyny parowej, prz─Ödzalni maszynowej, czy te┼╝ kauczuku – ka┼╝da z tych opowie┼Ťci to epopeja sama w sobie). Ale wywiad gospodarczy i szpiegostwo przemys┼éowe to s─ů nazwy, kt├│re maj─ů przypisane wsp├│┼éczesne atrybuty i tak naprawd─Ö nie oddaj─ů istoty sprawy.

Nawet je┼Ťli m├│wimy o czasach pomi─Ödzy I i II Wojn─ů ┼Üwiatow─ů.

Jest bowiem tak, ┼╝e wywiad gospodarczy, rozumiany wsp├│┼écze┼Ťnie, czyli jako legalny i etyczny proces pozyskiwania danych istotnych dla firmy jest dzieckiem czas├│w wsp├│┼éczesnych. Nie tylko powojennych, ale wr─Öcz p├│┼║nopowojennych! Jest bowiem zwi─ůzany z rynkiem informacji i rozwija si─Ö wraz z post─Öpem technologicznym.

Dzi┼Ť (a m├│wi─Ö Ci o tym na pocz─ůtku roku 2022) funkcjonuj─ů trzy g┼é├│wne koncepcje rozwini─Öte z owego wywiadu gospodarczego, tj.:

  • koncepcj─Ö konkurencyjn─ů (realizowan─ů w tych firmach, kt├│re s─ů bardziej zorientowane na konkurenta), czyli wywiad w biznesie. I tutaj mamy stopniowanie wywiadu: od gospodarczego, przez konkurencyjny do biznesowego),
  • koncepcj─Ö marketingow─ů (realizowan─ů w tych firmach, kt├│re s─ů bardziej zorientowane na klienta), w kt├│rej chodzi o stosowanie narz─Ödzi wywiadowczego badania rynku. R├│wnie┼╝ i tutaj mamy stopniowanie: od marketingowych ustale┼ä wywiadowczych, przez wywiad marketingowy, a┼╝ do wywiadu rynkowego,
  • i w ko┼äcu francusk─ů koncepcj─Ö wojny ekonomicznej i organicznie zwi─ůzanej z ni─ů, specyficzn─ů ide─Ö wywiadu ekonomicznego.

Tej ostatniej koncepcji, francuskiej, po┼Ťwi─Öci┼éem ca┼éy jeden odcinek OSS. Okiem S┼éu┼╝b Specjalnych zatytu┼éowany „Francuski Wywiad Ekonomiczny„, do ods┼éuchania kt├│rego serdecznie Ci─Ö zapraszam (o ile jeszcze masz to przed sob─ů).

Do powy┼╝szego rozr├│┼╝nienia dochodzi jeszcze rozwijana m.in. przeze mnie koncepcja Wywiadu Bezpiecze┼ästwa Biznesu CSI (Corporate Security Intelligence), kt├│ra ┼é─ůczy dzia┼éania nie tylko wywiadu w biznesie, ale dodatkowo: analityk─Ö, bezpiecze┼ästwo biznesu i zarz─ůdzanie strategiczne.

Jak wi─Öc widzisz dzisiaj mamy ogromy wyb├│r dost─Öpnych koncepcji, a co za tym idzie: praktycznych narz─Ödzi biznesowych dostarczaj─ůcych istotnych informacji s┼éu┼╝─ůcych podejmowaniu efektywnych decyzji biznesowych.

I warto r├│wnie┼╝ wspomnie─ç o tym, ┼╝e m├│wi─Ö o sferze prywatnej; zonie biznesu, a nie domenie s┼éu┼╝b pa┼ästwowych. No, mo┼╝e z ma┼éym wyj─ůtkiem, jakim jest francuski wywiad ekonomiczny (ten prywatny), kt├│ry jest symbiotycznie wr─Öcz powi─ůzany ze s┼éu┼╝bami tajnymi Republiki.

LEGENDY

Wr├│─çmy do pocz─ůtk├│w profesji.

Wywiad w biznesie jako pe┼énoprawna dziedzina, najpierw dorywcza, a p├│┼║niej zinstytucjonalizowana dzia┼éalno┼Ť─ç zacz─ů┼é funkcjonowa─ç dopiero od lat osiemdziesi─ůtych XX wieku! To ledwie 40-50 lat.

A w Polsce jeszcze kr├│cej.

Cho─ç, jak ju┼╝ powiedzia┼éem, wiele dzia┼éa┼ä (cho─ç tak naprawd─Ö nie przystaj─ůcych do wsp├│┼éczesnych definicji i prowadzonych obecnie) mo┼╝na przypisa─ç pewne atrybuty wywiadu gospodarczego. Poniewa┼╝ by┼éy one jednak silnie sprz─Ö┼╝one ze szpiegostwem, to nie mo┼╝na uzna─ç ich za wywiad gospodarczy.

Ale warto opowiedzie─ç o niekt├│rych z nich. A wyb├│r zosta┼é przeze mnie zaw─Ö┼╝ony jedynie do tych przyk┼éad├│w, kt├│re wpisuj─ů si─Ö w natur─Ö wsp├│┼éczesnego wywiadu w biznesie, mniej za┼Ť szpiegostwa.

Biuletyny Fuggera

Na pewno takim reprezentantem s─ů biuletyny niemieckiej rodziny kupieckiej Fugger├│w.

Byli to kupcy i bankierzy, kt├│rzy zdominowali europejskie finanse na prze┼éomie XV i XVI wieku. Siedzib─ů ich dzia┼éa┼ä by┼é Augsburg. Posiadali r├│wnie┼╝ reprezentant├│w na terenie ca┼éej Europy. Ci za┼Ť regularnie wysy┼éali do rodziny charakterystyczne listy – sprawozdania, w kt├│rych opisywali zar├│wno miejscowe warunki, jak i wa┼╝ne wydarzenia zachodz─ůce w lokalnym otoczeniu biznesowym, politycznym i gospodarczym. Gromadzono je, analizowano, a nast─Öpnie w jednolitej formie wysy┼éano do wsp├│lnik├│w rodziny Fugger├│w.

Dzi─Öki temu mogli oni skutecznie negocjowa─ç umowy, przejmowa─ç banki, wp┼éywa─ç na polityk─Ö itd.

M├│wi─ůc dzisiejszym j─Özykiem owe Biuletyny Fuggera s─ů przyk┼éadem ┼Ťwiadomego wykorzystania informacji wywiadowczej do budowania strategii biznesowej wielkiej korporacji. Umo┼╝liwi┼éy bowiem funkcjonowanie w z┼éo┼╝onym ┼Ťwiecie biznesu dzi─Öki okre┼Ťleniu wyra┼║niej strategii przy wykorzystaniu dobrze zorganizowanego zaplecza wywiadowczego.

Lloyd’s List

Czas wobec tego na przypadek Edwarda Lloyda, za┼éo┼╝yciela angielskiego dziennika LloydÔÇÖs List, ukazuj─ůcego si─Ö nieprzerwanie od… 1692 roku! Tak, tak. To ju┼╝ ponad 300 lat…

Edward Lloyd by┼é w┼éa┼Ťcicielem londy┼äskiej kawiarni LloydÔÇÖs Coffee House. Lokal cieszy┼é si─Ö du┼╝─ů popularno┼Ťci─ů w┼Ťr├│d kupc├│w, bankier├│w oraz ┼╝eglarzy. Szczeg├│lnie za┼Ť w┼Ťr├│d agent├│w ubezpieczeniowych. A dzi─Öki temu prowadzono tam biznesy i podczas regularnych spotka┼ä negocjowano warunki ubezpiecze┼ä dla statk├│w handlowych.

Za┼Ť w┼éa┼Ťciciel knajpki doskonale zdawa┼é sobie spraw─Ö z warto┼Ťci tych rozm├│w swoich klient├│w.

I w odpowiedzi na zainteresowania go┼Ťci i najp├│┼║niej od stycznia 1692 roku zacz─ů┼é wydawa─ç tygodniowy biuletyn wype┼éniony informacjami o ruchu statk├│w oraz specjalnymi wiadomo┼Ťciami na temat warunk├│w panuj─ůcych za granic─ů i na morzu.

Po ┼Ťmierci Lloyda publikacj─ů broszury zaj─Ö┼éo si─Ö stowarzyszenie LloydÔÇÖs Coffee House, kt├│re wzi─Ö┼éo swoj─ů nazw─Ö od jego kawiarni. W po┼éowie marca 1735 roku gazeta zacz─Ö┼éa by─ç wydawana dwa razy w tygodniu, we wtorki i pi─ůtki. A w 1769 roku utworzona zosta┼éa konkurencyjna organizacja New LloydÔÇÖs Coffee House, kt├│ra zacz─Ö┼éa wydawa─ç New LloydÔÇÖs List. Cztery lata p├│┼║niej, w 1773 roku wydawana by┼éa ju┼╝ tylko New LloydÔÇÖs List, kt├│rej nazw─Ö w 1789 roku zmieniono na LloydÔÇÖs List. Od 1 lipca 1837 roku czasopismo zacz─Ö┼éo ukazywa─ç si─Ö codziennie z wyj─ůtkiem niedziel, wydawa┼éo je w├│wczas Corporation of LloydÔÇÖs. W lipcu 1884 roku wydawnictwo to po┼é─ůczono z Shipping and Mercantile Gazette, ale w czerwcu 1914 roku Corporation of LloydÔÇÖs przej─Ö┼éo na powr├│t odpowiedzialno┼Ť─ç za wydawanie czasopisma. W 1973 roku publikacj─Ö gazety przej─Ö┼éa LloydÔÇÖs of London Press Ltd.

A w 2013 roku podj─Öto decyzj─Ö o zako┼äczeniu wydawania jej w wersji papierowej, pozostawiaj─ůc jedynie wersj─Ö cyfrow─ů, z uwagi na rosn─ůc─ů liczb─Ö u┼╝ytkownik├│w wersji cyfrowej. I obecnie Lloyd’s List jest wiod─ůc─ů gazet─ů w kategorii periodyk├│w zajmuj─ůcych si─Ö tematyk─ů dotycz─ůc─ů przemys┼éu morskiego, a jej nak┼éad obiega ca┼éy ┼Ťwiat.

Widzisz wi─Öc, jak Edward Lloyd i jego gazeta przeszli d┼éug─ů drog─Ö, rozpoczynaj─ůc─ů si─Ö od nieformalnego procesu zbierania informacji, podczas rozm├│w ÔÇ×przy kawieÔÇŁ, poprzez w miar─Ö regularne rozpowszechnianie wiedzy, do ┼Ťwiadomego i systematycznego gromadzeniu i rozpowszechniania informacji wywiadowczych.

Sie─ç Rotschilda

Jednak┼╝e wielu autor├│w jako prekursora wywiadu gospodarczego wskazuje Natana Rothschilda, kt├│ry pracuj─ůc jako bankier ksi─Öcia Prus, stworzy┼é sie─ç wywiadowcz─ů obejmuj─ůc─ů ca┼é─ů niemal Europ─Ö, i wypracowa┼é sprawny system komunikacji z go┼é─Öbiami pocztowymi w roli g┼é├│wnej.

Legenda niesie, ┼╝e w 1815 roku jego agent ┼Ťledzi┼é losy bitwy pod Waterloo i zaraz po jej zako┼äczeniu wys┼éa┼é wiadomo┼Ť─ç o wyniku do swojego pracodawcy. Dzi─Öki temu Rothschild zaledwie kilka godzin po zako┼äczeniu walki wiedzia┼é, ┼╝e Anglia j─ů wygra┼éa, a Napoleon poni├│s┼é kl─Ösk─Ö.

I w tym momencie wykorzysta┼é zar├│wno swoj─ů wiedz─Ö, jak i niewiedz─Ö konkurent├│w, na swoj─ů korzy┼Ť─ç.

Nast─Öpnego dnia po bitwie, zjawi┼é si─Ö na gie┼édzie londy┼äskiej i zacz─ů┼é wyzbywa─ç si─Ö wi─Ökszo┼Ťci swoich udzia┼é├│w. Pozostali inwestorzy zacz─Öli podejrzewa─ç, ┼╝e Anglia przegra┼éa bitw─Ö. I zacz─Öli wyprzeda┼╝ swoich akcji, kt├│re po najni┼╝szych cenach kupowali podstawieni agenci Rothschilda.

I tak oto ├│w bankier stworzy┼é najpot─Ö┼╝niejsze konsorcjum finansowe w Anglii.

Fajna opowie┼Ť─ç?

Jasne, ┼╝e tak!

To teraz pos┼éuchaj jak to by┼éo naprawd─Ö z t─ů wiadomo┼Ťci─ů o wygranej bitwie, gdy┼╝ ona pozostaje w naszych szczeg├│lnych zainteresowaniach.

Zaczn─Ö od tego, ┼╝e w tej opowie┼Ťci nie ma ┼╝adnych go┼é─Öbi…

18 czerwca 1815 roku na przedmie┼Ťciach Brukseli rozegra┼éa si─Ö bitwa, znana dzi┼Ť jako bitwa pod Waterloo.

Napi─Öcie na londy┼äskiej gie┼édzie si─Öga┼éo zenitu. Inwestorzy niecierpliwie oczekiwali na wiadomo┼Ťci o wyniku bitwy: w przypadku kl─Öski armii brytyjskiej, cena obligacji rz─ůdu JKM by┼éaby ┼Ťmieciowa, a w przypadku jej zwyci─Östwa – oz┼éoci┼éaby posiadaczy.

Podczas bitwy szpiedzy Rothschild├│w zbierali informacje z poufnych ┼║r├│de┼é obu walcz─ůcych stron. A o zmierzchu bitwa by┼éa rozstrzygni─Öta. Wellington wygra┼é…

Jeden z pracuj─ůcych dla Rothschild├│w agent├│w nazwiskiem Rothworth by┼é naocznym ┼Ťwiadkiem kl─Öski Napoleona. P─Ödem pogalopowa┼é do Brukseli, stamt─ůd za┼Ť do portu w Ostendzie. Przyby┼é, gdy by┼éa ju┼╝ p├│┼║na noc. Bez chwili zw┼éoki wskoczy┼é na pok┼éad szybkiej ┼éodzi nale┼╝─ůcej do Rothschild├│w, kt├│ra, co istotne, posiada┼éa specjaln─ů przepustk─Ö pozwalaj─ůc─ů na zawijanie do portu i opuszczanie go bez zb─Ödnych formalno┼Ťci.

Sprawa nie by┼éa jednak taka prosta, gdy┼╝ na wodach Kana┼éu La Manche panowa┼é sztorm. Agent Rothschilda dopiero po zaoferowaniu dw├│ch tysi─Öcy frank├│w znalaz┼é sternika, kt├│ry zgodzi┼é si─Ö po┼╝eglowa─ç do Anglii…

I tak wczesnym rankiem 19 czerwca Rothworth dotar┼é do Foxton na brytyjskim wybrze┼╝u, gdzie oczekiwa┼é na niego osobi┼Ťcie Nathan Rothschild. Po uzyskaniu informacji, na kt├│r─ů oczekiwa┼é, dosiad┼é konia i pop─Ödzi┼é na londy┼äsk─ů gie┼éd─Ö.

Reszt─Ö ju┼╝ znasz…

Motorola

Jednak┼╝e za pocz─ůtek instytucjonalnego wsp├│┼éczesnego wywiadu gospodarczego przyjmuje si─Ö utworzenie pierwszej samodzielnej kom├│rki wywiadu gospodarczego w koncernie telekomunikacyjnym Motorola.

Jej dyrektor, Robert Galvin, po licznych pr├│bach, w po┼éowie lat 80′ XX wieku stworzy┼é sprawnie dzia┼éaj─ůcy dzia┼é wywiadu gospodarczego. Dekad─Ö wcze┼Ťniej, w latach 70′ pe┼éni┼é on r├│┼╝ne funkcje doradcze w Bia┼éym Domu i w┼éa┼Ťnie tam zobaczy┼é jak dzia┼éa wywiad.

Pierwszy dzia┼é wywiadu gospodarczego ulokowano w oddziale marketingu.

Dzi┼Ť wiemy, ┼╝e nie by┼éo to dobrym posuni─Öciem, gdy┼╝ kom├│rka ta zajmowa┼éa si─Ö zbieraniem danych o konkurencie i implementowaniem ich do bazy danych, a analizy wywiadowcze, o ile je prowadzono, by┼éy g┼é├│wnie ilo┼Ťciowe.

To by┼é b┼é─ůd z dw├│ch powod├│w:

  • z tak przygotowanych informacji w├│wczas (podobnie jak i obecnie) nie korzysta┼éo zbyt wiele os├│b oraz
  • jeszcze mniej pracownik├│w gotowych by┼éo je dostarcza─ç (innymi s┼éowy: potrzeba by┼éo analityk├│w i nie by┼éo sk─ůd ich wzi─ů─ç).

Pocz─ůtkowo wi─Öc pomys┼é okaza┼é si─Ö do┼Ť─ç niefortunny.

Kolejna pr├│ba r├│wnie┼╝ zako┼äczy┼éa si─Ö niepowodzeniem. Powodem by┼é niekompetentny pracownik. Dla usprawiedliwienia powiem, ┼╝e nie jego to wina. Gdzie mia┼é nauczy─ç si─Ö profesji wywiadowczej?

I w 1983 roku do koncernu Motorola do┼é─ůczy┼é Jan Herring, by┼éy pracownik CIA, specjalizuj─ůcy si─Ö w… (pa┼ästwowym) wywiadzie gospodarczym. I w ci─ůgu czterech lat zorganizowa┼é bardzo sprawnie funkcjonuj─ůc─ů kom├│rk─Ö wywiadowcz─ů, kt├│ra wydatnie przyczyni┼éa si─Ö do ogromnych sukces├│w firmy.

Z czasem za┼Ť tym ┼Ťladem posz┼éy inne wielkie korporacje, a p├│┼║niej mniejsze przedsi─Öbiorstwa.

┼╣r├│d┼éem sukcesu Herringa nie by┼éy szpiegowskie metody zbierania danych czy specjalistyczny sprz─Öt wywiadowczy, lecz odpowiednia organizacja pracy. I przeszkolenie pracownik├│w: najpierw tych odpowiedzialnych za wywiad, a p├│┼║niej innych, w wybranych zakresach.  A wszystkie dzia┼éania by┼éy zgodne z obowi─ůzuj─ůcym prawem i zasadami etyki.

Sk─ůd Herring wiedzia┼é jakie potrzeby informacyjne ma biznes?

W szczeg├│lno┼Ťci za┼Ť: jakie istnieje zapotrzebowanie wywiadowcze w zwi─ůzku z rozpoznaniem konkurencji?

Nie musia┼é tego wymy┼Ťla─ç.

EWOLUCJA

Oto w 1980 roku ukaza┼éa si─Ö (aktualna do dzi┼Ť) ksi─ů┼╝ka Michaela Portera „Strategie konkurencji. Metody analizy sektor├│w i konkurent├│w„. To ona ca┼ékowicie zmieni┼éa spos├│b rozumienia wywiadu gospodarczego i oddzieli┼éa go skutecznie od szpiegostwa gospodarczego. Informacje o konkurentach zacz─Öto zbiera─ç w spos├│b planowy i zorganizowany.

To nie odby┼éo si─Ö jednak w taki spos├│b, ┼╝e od razu wiedziano co robi─ç.

O nie!

Stosuj─ůc wywiad gospodarczy uzyskiwano informacje o kontrahentach i wybranych konkurentach. W pewnym momencie rozpoznanie sektora (a to w nim toczy si─Ö walka konkurencyjna) sta┼éo si─Ö wymagalne – a nie wiedziano jak to zrobi─ç. Ani te┼╝ kim – i tak uwydatni┼éy si─Ö braki w kompetencjach analitycznych.

Zasadniczo jednak rozwi─ůzywanie tego problemu nast─Öpowa┼éo trzystopniowo:

  • najpierw firma gromadzi┼éa informacje o konkurencie kieruj─ůc si─Ö potrzeb─ů zaspokojenia ciekawo┼Ťci,
  • nast─Öpnie u┼Ťwiadamiano sobie potrzeb─Ö na┼Ťladownictwa (dzi─Öki kt├│rej rozwini─Öto jedno z istotnych narz─Ödzi wywiadowczych: benchmarking),
  • i w ko┼äcu potrzeb─Ö przewidywania.

To by┼é proces rozci─ůgni─Öty w czasie, w trakcie kt├│rego ros┼é─ů ┼Ťwiadomo┼Ť─ç potrzeb formu┼éowania strategii konkurencji.

I tak si─Ö sk┼éada, ┼╝e to dzia┼éa si─Ö (i dzieje obecnie) r├│wnie┼╝ w trzech etapach:

  • u┼Ťwiadomieniu istnienia konkurenta i wynikaj─ůcej z tego potrzebie posiadania jakichkolwiek informacji o kluczowych konkurentach. Rzadko jednak si─Öga si─Ö po te dane, gdy┼╝ nie wiadomo jeszcze co z nimi zrobi─ç,
  • nast─Öpnym etapem jest wra┼╝liwo┼Ť─ç na konkurenta, czyli wzrost ┼Ťwiadomo┼Ťci zniszcze┼ä, jakie mo┼╝e przysporzy─ç firmie konkurent. To za┼Ť rodzi potrzeb─Ö zwi─Ökszania rynku, czyli zdobywania kontakt├│w. Zdobywa si─Ö ju┼╝ sporo informacji, tyle, ┼╝e przez dzia┼éy sprzeda┼╝y, targi, wystawy, kontrakty, lecz nie przez struktury wywiadu w firmie,
  • i w ko┼äcu pojawia si─Ö wywiad ukierunkowany na konkurenta, dzi─Öki kt├│remu ten jest monitorowany, a jego akcje przewidywane i wyprzedzane.

My┼Ťl─Ö, ┼╝e teraz rozumiesz, dlaczego Galvin dwukrotnie poni├│s┼é kl─Ösk─Ö z organizacj─ů wywiadu w koncernie Motorola, zanim pr├│ba trzecia, zarz─ůdzana przez Herringa odnios┼éa tak ogromny sukces.

Po pierwsze:

Trzeba sobie bardzo wiele spraw u┼Ťwiadomi─ç.

Po drugie:

Trzeba wyszkoli─ç ludzi, kt├│rzy zajm─ů si─Ö organizacj─ů i prowadzeniem wywiadu w firmie.

Po trzecie:

Trzeba po┼Ťwi─Öci─ç powa┼╝ne ┼Ťrodki finansowe (nie wielkie, ale powa┼╝ne).

To taka prosta recepta z tego konkretnego przyk┼éadu.

I wr├│c─Ö jeszcze do tego, co nale┼╝y sobie u┼Ťwiadomi─ç

Przede wszystkim istnienie konkurenta, wra┼╝liwo┼Ť─ç naszej firmy na niego oraz potrzeb─Ö wywiadu. Dopiero w├│wczas rozwa┼╝amy najistotniejsze kwestie zwi─ůzane z organizacj─ů wywiadu w biznesie:

  • Jakie istnieje zapotrzebowanie informacyjne firmy?
    W jaki spos├│b ujawniamy obecnie w firmie zapotrzebowania na informacje wywiadowcze oraz jakie osoby (stanowiska) generuj─ů potrzeb─Ö ich uzyskiwania (to ju┼╝ s─ů kwestie zaanga┼╝owania kierownictwa). Nast─Öpnie: w jaki spos├│b w przysz┼éo┼Ťci b─Ödzie generowane zapotrzebowanie informacyjne?
  • Czy wywiad ma by─ç s┼éu┼╝b─ů informacyjn─ů, analityczn─ů czy strategiczn─ů?
    To jest wa┼╝ne pytanie o sens istnienia wywiadu oraz poziom docelowy zarz─ůdzania w firmie: operacyjny, taktyczny czy strategiczny? St─ůd bowiem wynika to, jakie zadania wywiadowcze winny by─ç realizowane w naszej firmie…
  • Jaki w zwi─ůzku z tym rozmiar i struktur─Ö potrzebuje pion wywiadu w naszej firmie?
    Do tego dojd─ů r├│wnie┼╝ kwestie dodatkowe, jak u┼Ťwiadomienie sobie np. potrzeby stworzenia i obs┼éugi informacyjnego systemu wywiadowczego w firmie, czy te┼╝ kwestii zwi─ůzanych z nadzorem i kontrol─ů dzia┼éa┼ä wywiadowczych.
  • Jakie potrzebne s─ů kadry wywiadowcze?
    Innymi s┼éowy: jakie s─ů niezb─Ödne kwalifikacje przysz┼éych pracownik├│w wywiadu naszej firmy? I tutaj nie wolno zapomina─ç o tym, i┼╝ wywiad nie jest struktur─ů wyabstrahowan─ů z firmy. Wr─Öcz przeciwnie: duch wywiadowczy musi j─ů w pozytywny spos├│b przenika─ç na ka┼╝dym szczeblu i na ka┼╝dym stanowisku pracy.

S─ů to kwestie najistotniejsze na pocz─ůtkowym etapie my┼Ťlenia o wywiadzie w naszej firmie. Gdy zaczynamy je rozwa┼╝a─ç, to pojawiaj─ů si─Ö wci─ů┼╝ i wci─ů┼╝ nowe kwestieÔÇŽ

S─ů one jednak na tyle istotne, ┼╝e jeszcze zanim zaczniesz podejmowa─ç jakiekolwiek decyzje dotycz─ůce tworzenia struktur wywiadowczych wiesz, czy potrzeba ci kilkunastu lub kilkudziesi─Öciu wyszkolonych pracownik├│w, czy te┼╝ potrzeby twojej firmy zaspokoi jedna lub dwie osoby.

A to przecie┼╝ decyduje o nak┼éadach, kt├│re musisz ponie┼Ť─ç!

Dlatego wcze┼Ťniej powiedzia┼éem, ┼╝e na organizacj─Ö wywiadu w firmie trzeba po┼Ťwi─Öci─ç powa┼╝ne ┼Ťrodki finansowe. Nie wielkie, tylko powa┼╝ne; powa┼╝nie traktowane. Mo┼╝e si─Ö bowiem okaza─ç, ┼╝e taniej jest kupowa─ç dane np. od infobrokera (a takim wyspecjalizowanym brokerem informacji jest wywiadownia gospodarcza), a w firmie jedynie je kompilowa─ç i (a mo┼╝e „lub„) analizowa─ç? Bez rozwa┼╝a┼ä na etapie wst─Öpnym nie wiemy nicÔÇŽ

Obecnie jednak wiemy jak zaprojektowa─ç wywiad w biznesie.

Tego luksusu nie mia┼éy jednak firmy pionierskie w tym zakresie.

A po powstaniu bardzo r├│┼╝norodnych struktur wywiadowczych w firmach zacz─Öto opracowywa─ç i stosowa─ç nowe narz─Ödzia wywiadowcze. A┼╝ pewien ameryka┼äski specjalista wywiadu gospodarczego i konkurencyjnego, Benjamin Gilad, zerwa┼é z traktowaniem wywiadu jako profesji informacyjnej. Wyznaczy┼é mu samodzieln─ů pozycj─Ö oraz rol─Ö aktywn─ů.

Wskaza┼é bowiem, ┼╝e informacje s─ů jedynie ┼Ťrodkiem do podejmowania decyzji, a nie celem samym w sobie. W ten spos├│b informacja sta┼éa si─Ö ┼Ťrodkiem identyfikacji i opisywania zagro┼╝e┼ä i szans, czyli identyfikacji i zarz─ůdzania ryzykiem gospodarczym w firmie.

Proces zarz─ůdzania ryzykiem gospodarczym (w odr├│┼╝nieniu od ryzyka biznesowego na poziomach: taktycznym i operacyjnym) obejmuje dwa etapy:

  • identyfikacj─Ö zagro┼╝enia oraz
  • jego minimalizacj─Ö.

I aby wype┼éni─ç te zadania nale┼╝a┼éo stworzy─ç System Wczesnego Ostrzegania na poziomie strategicznym.

Tak powsta┼éa koncepcja wywiadu biznesowego (Competitive Intelligence), dzia┼éaj─ůcego na poziomie strategicznym zarz─ůdzania przedsi─Öbiorstwem.

A dzi─Öki wydanej w 2015 roku ksi─ů┼╝ce „Corporate Security Intelligence and Strategic Decision Making” napisanej przez Justina Crumpa zacz─Ö┼éa si─Ö upowszechnia─ç koncepcja Wywiadu Bezpiecze┼ästwa Biznesu CSI (Corporate Security Intelligence).

I na dzi┼Ť by┼éoby to na tyle.

Ja za┼Ť opowiadam Ci o tym wszystkim, gdy┼╝ po prostu znam si─Ö na tym. Sam by┼éem oficerem polskich s┼éu┼╝b specjalnych, a obecnie szkol─Ö profesjonalist├│w wywiadu i bezpiecze┼ästwa biznesu CSI (czyli Corporate Security Intelligence): wywiadowc├│w, analityk├│w, bezpiecznik├│w, strateg├│w biznesowych oraz ka┼╝d─ů osob─Ö zainteresowan─ů tematyk─ů. I na tych kursach szkol─Ö m.in. kadry wywiadowcze i analityczne dla biznesu.

A praca s┼éu┼╝b i ich agentur nie zmienia si─Ö z up┼éywem lat. W przeciwie┼ästwie do ca┼éy czas ulepszanej technologii.

Je┼Ťli s┼éuchasz tego podcastu, to ju┼╝ o tym wiesz.

Je┼Ťli masz jeszcze jakiekolwiek w─ůtpliwo┼Ťci, to zapraszam Ci─Ö na dalsze audycje.

Je┼Ťli ich nie masz ÔÇô to zapraszam Ci─Ö tym bardziej.

A ten odcinek zako┼äcz─Ö.

Je┼Ťli za┼Ť chcesz si─Ö ze mn─ů podzieli─ç jakimi┼Ť pytaniami lub sugestiami, to mo┼╝esz to zrobi─ç, pisz─ů e-maila na adres:

kontakt@szpiegul.pl

Albo bezpo┼Ťrednio w komentarzu na Blogu lub pod tym odcinkiem na YouTubeÔÇÖowym kanale Szpiegul.pl ­čśë

I mam do Ciebie ogromn─ů pro┼Ťb─Ö: pole─ç ten podcast, OSS. Okiem S┼éu┼╝b Specjalnych przynajmniej jednej osobie spo┼Ťr├│d Twoich znajomych!

Jednej!

Ciebie to nic nie kosztuje, a w ten spos├│b ten podcast dotrze do wszystkich zainteresowanych!

Je┼Ťli za┼Ť nie chcesz przegapi─ç nic z tego, o czym opowiadam na temat s┼éu┼╝b mniej i bardziej tajnych, to zasubskrybuj Newsletter na stronie Szpiegul.pl ­čśë Otrzymasz w├│wczas darmowego ebooka mojego autorstwa.

NA ZAKO┼âCZENIE

Aby niczego nie przegapi─ç przypominam, ┼╝e…
je┼Ťli interesuje Ci─Ö tematyka Bloga:

A tymczasem…

Do zaczytania, zas┼éuchania lub po prostu: do zobaczenia!

I pozwol─Ö sobie przypomnie─ç, ┼╝e ksi─ů┼╝ka, kt├│r─ů napisa┼éem wraz z Tomkiem Safja┼äskim i Paw┼éem ┼üabuzem pt. ÔÇ×Ochrona przedsi─Öbiorstwa przed szpiegostwem gospodarczym. Prawne i praktyczne aspekty zapewnienia bezpiecze┼ästwa aktyw├│w przedsi─ÖbiorcyÔÇŁ jest ca┼éy czas dost─Öpna w sprzeda┼╝y. Ogrom wiedzy!!! Nie przeocz jej  ­čśë

Logotypy Szpiegul.pl

A je┼Ťli chcesz przeczyta─ç inne artyku┼éy na Blogu, to zajrzyj tutaj.

Piotr Herman

Serdecznie Ci─Ö witam!!! I przy okazji: Tak, to ja jestem na tym zdj─Öciu ­čśë Pisz─Ö o s┼éu┼╝bach mniej lub bardziej tajnych, gdy┼╝ doskonale rozumiem ich specyfik─Ö. Tak si─Ö bowiem sk┼éada, ┼╝e zanim zosta┼éem szkoleniowcem Wywiadu Bezpiecze┼ästwa Biznesu CSI (Corporate Security Intelligence) by┼éem oficerem polskich s┼éu┼╝b specjalnych.┬áA obecnie przekazuj─Ö praktyczn─ů wiedz─Ö i umiej─Ötno┼Ťci niezb─Ödne dla biznesowych: researcher├│w (czyli wywiadowc├│w), analityk├│w (i to nie tylko wywiadowczych), bezpiecznik├│w (czyli wszelakich specjalist├│w ds. bezpiecze┼ästwa) oraz strateg├│w biznesowych (co oznacza r├│wnie┼╝ menad┼╝er├│w i kierownik├│w r├│┼╝nego autoramentu, a tak┼╝e top managementu). Po prostu szkol─Ö ka┼╝d─ů osob─Ö zainteresowan─ů t─ů tematyk─ů. I na tym zarabiam. A blogowanie i podcasting s─ů moim prezentem dla Ciebie ­čśÄ

Dodaj komentarz

Tw├│j adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczy─ç spam. Dowiedz si─Ö wi─Öcej jak przetwarzane s─ů dane komentarzy.