OSS 052. Wojna Wiedzy

Zapraszam na kolejny odcinek mojego autorskiego podcastu, kt├│rego scenariusz napisa┼éo ┼╝ycie: OSS. Okiem S┼éu┼╝b Specjalnych ­čśÄ Tym razem w audycji typu WABiK (Wywiad, Analiza, Bezpiecze┼ästwo i Konsekwencje ich stosowania lub te┼╝ nieÔÇŽ), w kt├│rym opowiadam o wiedzy i poznaniu, a tak┼╝e prywatnym biznesie wywiadowczym. Dzi─Öki temu zapoznasz si─Ö z dwoma modelami biznesu w zakresie prywatnego wywiadu: francusk─ů Indigo oraz brytyjskim EIU, a tak┼╝e z przebiegiem biznesowej wojny informacyjnej z koncernem Perrier w roli g┼é├│wnej, jak r├│wnie┼╝ szwedzkiej drodze wywiadu konkurencyjnego ­čśë

Ostrze┼╝enie:

Czytasz o tym, co naprawd─Ö wydarzy┼éo si─Ö w przesz┼éo┼Ťci. Wszelkie podobie┼ästwo do aktualnych wydarze┼ä oraz postaci wsp├│┼éczesnych jest ca┼ékowicie przypadkowe (i niezamierzone)!

Ponadto w tym odcinku podcastu OSS. Okiem S┼éu┼╝b Specjalnych u┼╝ywam s┼é├│w, kt├│re maj─ů jedynie charakter opisowy (poznawczy). W ┼╝adnym wypadku nie traktuj ich jako poj─Öcia warto┼Ťciuj─ůce (kt├│re z natury rzeczy nios─ů ze sob─ů ┼éadunek emocjonalny)!

Mi┼éego s┼éuchania. Lub czytania (transkrypcji) ­čśë

Za┼Ť je┼Ťli┬ájeszcze nie┬áwiesz kim jestem, to┬áprzeczytasz o┬ámnie zar├│wno na┬áBlogu, jak i┬ána┬áLinkedIn.

TERAZ PO KOLEI…

OSS 052 Wojna Wiedzy Szpiegul CSI

Albo ┼Ťci─ůgnij i pos┼éuchaj.

TRANSKRYPCJA

Okiem Służb Specjalnych.

Czyli podcast dla chc─ůcych zrozumie─ç ┼Ťwiat mniej lub bardziej tajnych s┼éu┼╝b.

Zaprasza: Piotr Herman

Szpiegul.pl

Cze┼Ť─ç!

WOJNA WYWIADÓW

Serdecznie witam Ci─Ö w tym odcinku podcastu. Poniewa┼╝ po ostatnim mia┼éem tak wiele pozytywnego odzewu ze strony Odbiorc├│w, jak r├│wnie┼╝ pr├│┼Ťb, by kontynuowa─ç temat wsp├│┼éczesnego prywatnego wywiadu w biznesie, to nie pozosta┼éo mi nic innego, jak tylko nagra─ç co┼Ť na ten temat.

I mam, wobec tego, kolejn─ů bomb─Ö informacyjn─ů dla Ciebie.

W tym odcinku opowiem o:

  • danych, informacjach, wiedzy i poznaniu,
  • francuskim Indigo i brytyjskim Economist ÔÇô firmach dostarczaj─ůcych informacji wywiadowczych swym klientom,
  • biznesowej wojnie informacyjnej z koncernem Perrier,
  • szwedzkiej drodze wywiadu konkurencyjnego.

Zapowiada si─Ö ekscytuj─ůco, wi─Öc zaczynamy!

ARTYKUŁ

Wpad┼é mi kiedy┼Ť w r─Öce artyku┼é autorstwa Philippe Baumard pod tytu┼éem ÔÇ×Od wojny informacyjnej do wojny wiedzy. Przygotowanie do zmiany paradygmatuÔÇŁ (From Infowar to Knowledge Warfare). Zrobi┼éem sobie w├│wczas z niego notatki i dzi┼Ť si─Ö nimi pos┼éu┼╝─Ö.

Ten tekst zosta┼é opublikowany w USA, najprawdopodobniej w 1996 roku, ale nie pomn─Ö gdzie. Tyle wynika z zapisku na marginesie moich notatek.

Zanim przejd─Ö do interesuj─ůcych przemy┼Ťle┼ä (cho─ç ci─Ö┼╝ko mi teraz stwierdzi─ç czy autora, czy mo┼╝e moich na podstawie tego, co tw├│rca artyku┼éu napisa┼é), to zatrzymam si─Ö na samym tytule.

Zwr├│─ç prosz─Ö uwag─Ö, ┼╝e ju┼╝ w latach dziewi─Ö─çdziesi─ůtych zajmowano si─Ö powa┼╝nie tematyk─ů wojny informacyjnej. Zwykle jednak, na Zachodzie, traktowano j─ů w├│wczas synonimicznie z wojn─ů psychologiczn─ů. A jednak dzisiaj okazuje si─Ö, ┼╝e ma ona wi─Öcej wsp├│lnego z wojn─ů propagandow─ů i rozwin─Ö┼éa si─Ö w tym kierunku.

W├│wczas zastanawiano si─Ö czy wojna informacyjna przekszta┼éci si─Ö w wojn─Ö wiedzy. Dzi┼Ť wiemy, ┼╝e nie.

Wojna informacyjna prowadzi do zmian w postrzeganiu (percepcji) za pomoc─ů narz─Ödzi wp┼éywaj─ůcych na emocje. Wiedza ma to do siebie, ┼╝e trzeba dzia┼éa─ç rzeczowo, na rozum. A emocje i rozum bardzo si─Ö ostatnimi czasy rozchodz─ů na ca┼éym ┼Ťwiecie.

Tak, ┼╝e do wojny wiedzy nie dojdzie. Moim zdaniem bez szans.

To pierwszy istotny dzisiaj wniosek.

I mo┼╝e przeczytam pierwszy, zapisany przeze mnie akapit:

Intel Corporation to najwi─Ökszy na ┼Ťwiecie producent uk┼éad├│w scalonych oraz tw├│rca mikroprocesor├│w, kt├│re znajduj─ů si─Ö w wi─Ökszo┼Ťci komputer├│w osobistych. A firmy odnosz─ůce sukcesy, takie jak Intel, utrzymuj─ů innowacyjne ┼Ťrodowisko, d─ů┼╝─ů do ci─ůg┼éej poprawy wydajno┼Ťci, preferuj─ů orientacj─Ö na klienta (np. poprzez partnerstwa z klientami i dostawcami), zwi─Ökszaj─ů orientacj─Ö na wyniki oraz k┼éad─ů nacisk na szybko┼Ť─ç tworzenia, obrony i rozwoju ┼éa┼äcuch├│w warto┼Ťci ich strategicznego ukierunkowania„.

Proponuj─Ö Ci, aby┼Ť wys┼éucha┼é tego zdania raz jeszcze. Je┼Ťli chodzi o mnie, to przygniot┼éo mnie ono sw─ů tre┼Ťci─ů. Rozbierzmy je na elementy:

  • firmy odnosz─ůce sukcesy,
  • utrzymuj─ů ┼Ťrodowisko innowacyjne,
  • d─ů┼╝─ů do ci─ůg┼éej poprawy wydajno┼Ťci.

Jak na razie przepis na sukces. Co dalej? Ot├│┼╝:

  • preferuj─ů orientacj─Ö na klienta,
  • zwi─Ökszaj─ů orientacj─Ö na wyniki,
  • k┼éad─ů nacisk na swoje ┼éa┼äcuchy warto┼Ťci.

OK. Skoro s─ů bardziej skoncentrowane na Kliencie, to oznacza to, i┼╝ stosuj─ů marketingow─ů koncepcj─Ö wywiadu, czyli wywiadowcze badanie rynku (je┼Ťli nie wiesz o co chodzi, to marketingowe ustalenia wywiadowcze prowadzone s─ů na poziomie operacyjnym, wywiad marketingowy na taktycznym oraz wywiad rynkowy ma miejsce na poziomie strategicznym zarz─ůdzania biznesem).

Dok┼éadnie tak─ů firm─ů jest na przyk┼éad Indigo, kt├│ra dostarcza swoim KlientomÔÇŽ informacje wywiadowcze!

INDIGO

Po tym odkryciu, owa firma sta┼éa si─Ö dla mnie bardzo interesuj─ůca, gdy┼╝ na u┼╝ytek zarz─ůdzania strategicznego stosuje (jak ju┼╝ stwierdzi┼éem przed chwil─ů) marketingow─ů koncepcj─Ö wywiadu. Ale z uwagi na tre┼Ť─ç jej dzia┼éalno┼Ťci (czyli na produkowany i sprzedawany przez ni─ů towar) prowadzi ona dzia┼éalno┼Ť─ç wywiadowcz─ů na poziomie operacyjnym i konkurencyjnym (bez analityki nie da bowiem rady z tak─ů dzia┼éalno┼Ťci─ů). Dla mnie to ┼Ťwietny przyk┼éad dla firmy: wywiadowcze badanie rynku wewn─ůtrz oraz wywiad konkurencyjny na zewn─ůtrz.

Chapeau bas, czyli kapelusz z g┼éowy.

Szacunek!

Przejd─Ö, wobec tego do om├│wienia tej interesuj─ůcej firmy dzia┼éaj─ůcej w bran┼╝y wywiadu prywatnego.

I okazuje si─Ö, ┼╝e nie jest to ┼╝adna wywiadownia gospodarcza!

To firma z bran┼╝y wydawniczej.

Indigo Publications SARL (Sp. z o.o.) z siedzib─ů w Pary┼╝u to niezale┼╝na francuska grupa prasowa, kt├│ra publikuje w dw├│ch j─Özykach (francuskim i angielskim) publikacje cyfrowe przeznaczonych dla wymagaj─ůcej i mi─Ödzynarodowej publiczno┼Ťci. Maj─ů one na celu dostarczenie ekskluzywnych informacji, kt├│re rozszyfruj─ů sieci w┼éadzy politycznej i ekonomicznej istotne dla prowadzonego przez Klienta biznesu.

Indigo za┼éo┼╝ono w 1981 roku, a pracowa┼é w niej niewielki zesp├│┼é dziennikarzy ┼Ťledczych. Ich dzia┼éania zosta┼éy ukierunkowane jednak na wiadomo┼Ťci gospodarcze. Pierwsz─ů ich regularn─ů publikacj─ů by┼é Biuletyn Oceanu Indyjskiego, skoncentrowany na interesach biznesowych Afryki Wschodniej i Po┼éudniowej oraz pa┼ästw Oceanu Indyjskiego. Z biegiem lat dosz┼éy inne tytu┼éy, w tym biuletyn ekonomiczny dla Afryki Francuskoj─Özycznej ÔÇ×La Lettre du ContinentÔÇŁ (i jego angielski odpowiednik, Biuletyn Afryki Zachodniej ), gazeta p├│┼énocnoafryka┼äska Maghreb Confidential oraz bardziej wyspecjalizowane publikacje biznesowe, takie jak Africa Mining Intelligence oraz Intelligence Online. W 2007 roku Indigo naby┼éo La Lettre A, biuletyn za┼éo┼╝ony w 1978 roku, specjalizuj─ůcy si─Ö w wiadomo┼Ťciach i analizach polityki oraz biznesu we Francji.

Dzi┼Ť ca┼éy ten biznes wywiadowczy prowadzony jest w sieci.

Indigo ma jeden portal internetowy, a w nim trzy pot─Ö┼╝ne bazy wci─ů┼╝ aktualizowanych informacji dotycz─ůcych:

  • sieci w┼éadzy i wp┼éyw├│w w Afryce (ÔÇ×Africa ItelligenceÔÇŁ),
  • dzia┼éa┼ä wywiadu pa┼ästwowego i prywatnego o skali mi─Ödzynarodowej (ÔÇ×Intelligence OnlineÔÇŁ),
  • ┼╝ycia politycznego, gospodarczego i medialnego we Francji („La Lettre AÔÇŁ).

A w ramach powy┼╝szych, dodatkowo wydawanych jest regularnie 16 specjalistycznych biuletyn├│w.

Wyja┼Ťni─Ö Ci mo┼╝e czym zajmuje si─Ö konkretnie Intelligence Online. Ot├│┼╝ raportuje i analizuje tajn─ů dyplomacj─Ö, r├│wnoleg┼ée operacje i konflikty na ca┼éym ┼Ťwiecie, koncentruj─ůc si─Ö na roli rz─ůdowych agencji wywiadowczych, korporacyjnych firm wywiadowczych i grup lobbystycznych. Zajmuje si─Ö tak┼╝e kwestiami prania pieni─Ödzy, niestabilno┼Ťci politycznej, terroryzmem, szpiegostwem i przest─Öpczo┼Ťci─ů zorganizowan─ů w Ameryce P├│┼énocnej, Europie, na Bliskim Wschodzie i w Azji.

Nie musz─Ö chyba dodawa─ç, ┼╝e za informacje te trzeba p┼éaci─ç w formie prenumeraty lub poprzez zakup konkretnego artyku┼éu.

Czy to si─Ö op┼éaca?

Tak. Ostatnie wyniki finansowe dotycz─ů roku 2020. W├│wczas firma zanotowa┼éa sw├│j 18 rok z rz─Ödu wzrost i pozytywne zyski finansowe. Zapowiedziano, i┼╝ wzrost nast─ůpi┼é r├│wnie┼╝ w 2021 roku.

Przychody: ponad 5 mln 700 tys. euro.

Koszty: ponad 4 i p├│┼é miliona euro.

A wszystko to wypracowa┼éo 50 zatrudnionych os├│b, z czego 31 w redakcjach i 19 w funkcjach pomocniczych (sprzeda┼╝, marketing, IT, zarz─ůdzanie). Taki by┼é przynajmniej stan na dzie┼ä 31 grudnia 2020 roku.

Tyle, ┼╝e do tej liczny nale┼╝y jeszcze doliczy─ç researcher├│w terenowych pracuj─ůcych jako freelancerzy w liczbie oko┼éo stu na ca┼éym ┼Ťwiecie.

Wiemy ju┼╝ czym jest ta niesamowita firma o nazwie Intel Publications Sp. z o.o. ÔÇô mo┼╝emy wi─Öc przej┼Ť─ç do rozwa┼╝a┼ä z lat dziewi─Ö─çdziesi─ůtych, dotycz─ůcych tego, czy InfoWar zamieni si─Ö w K-Warfare, czyli Knowledge Warfare. Okaza┼éo si─Ö bowiem, ┼╝e gdy Intel musia┼é zmierzy─ç si─Ö z dzia┼éaniami wojny informacyjnej, to firma nie zapobieg┼éa i nie przewidzia┼éa destabilizacji informacyjnej na wielk─ů skal─Ö. Na szcz─Ö┼Ťcie dzi┼Ť radzi sobie z tym znacznie lepiej ÔÇô co potwierdzaj─ů jej wyniki finansowe.

ECONOMIST

Dop├│ki nie pojawi┼éa si─Ö cyberprzestrze┼ä i og├│lno┼Ťwiatowa sie─ç internetowa, w┼éadza by┼éa scentralizowana i potrzebowa┼éa scentralizowanego wywiadu. ┼Üwiat by┼é zorganizowany w bloki i potrzebowa┼é informacji podzielonych na poszczeg├│lne przegr├│dki. A poniewa┼╝ systemy gospodarcze i spo┼éeczne by┼éy hierarchiczne, tote┼╝ hierarchiczne informacje mia┼éy sens.

Ale dzi┼Ť kr├│luje cie─ç. W takim ┼Ťwiecie ┼╝ycie gospodarcze i spo┼éeczne postrzegane jest jako system. Warto┼Ťci s─ů skategoryzowane, a systemy gospodarcze modelowane. To nie koniec! Struktury spo┼éeczne s─ů typologiami, a ideologie s─ů wymy┼Ťlane. I wszystkie te systemy to taki jeden wielki system naczy┼ä po┼é─ůczonych!

W takim ┼Ťwiecie w┼éadz─ů jest informacja, a jej struktur─ů (struktur─ů w┼éadzy) s─ů informacje usystematyzowane!

I znana Ci ju┼╝ firma Indigo to nic innego, jak wydajna ÔÇ×rafineria wiedzyÔÇŁ, czyli firma celowo zaprojektowana z my┼Ťl─ů o wydajno┼Ťci generowania swojej wiedzy. A bior─ůc pod uwag─Ö owych 100 freelancer├│w, to mo┼╝na wskaza─ç, i┼╝ faworyzuje ona HUMINT, czyli osobowe ┼║r├│d┼éa danych. Stawia wi─Öc na formalne i nieformalne sieci osobowe (kontakt├│w).

Ca┼éa za┼Ť organizacja skupia si─Ö na identyfikowaniu (wyszukiwaniu) sensu, a nie jedynie na zbieraniu informacji. Intensywno┼Ť─ç i g┼é─Öbia socjalizacji wewn─Ötrznych oraz zewn─Ötrznych s─ů podstawow─ů przewag─ů konkurencyjn─ů tej firmy.

Og├│lna wydajno┼Ť─ç pod wzgl─Ödem wzrostu i zwrotu z inwestycji jest dwukrotnie wy┼╝sza ni┼╝ w podobnych organizacjach, takich jak np. The Economist Intelligence Unit, czyli dzia┼é bada┼ä i analiz nale┼╝─ůcych do Economist Group.

The Economist Group (formalna nazwa to The Economist Newspaper Limited) to firma medialna z siedzib─ů w Londynie. Wydaje znan─ů gazet─Ö The Economist (mi─Ödzynarodowy: biznes i sprawy) oraz jej siostrzany magazyn lifestylowy nosz─ůcy nazw─Ö „1843” (to ju┼╝ dziennikarstwo narracyjne: opowiadania i artyku┼éy skoncentrowane na ludziach oraz sprawach obyczajowych). Aha ÔÇô ta nazwa pochodzi od roku za┼éo┼╝enia The Economist.

The Economist Group posiada biura na ca┼éym ┼Ťwiecie. Poza wymienionymi ju┼╝ markami gazet, Grupa posiada inne marki, jak: The Economist online, Economist Conferences, Economist Corporate Network, The World In, CQ Roll Call (skierowany do decydent├│w na ameryka┼äskim Kapitolu), EuroFinance (to firma zajmuj─ůca si─Ö zarz─ůdzaniem finansami), a tak┼╝e agencja medi├│w cyfrowych TVC oraz Economist Intelligence Unit.

G┼é├│wne dzia┼éania Grupy koncentruj─ů si─Ö na powy┼╝szych mediach (jednocze┼Ťnie w formie drukowanej oraz cyfrowej), a tak┼╝e organizacji specjalistycznych konferencji i prowadzeniu, jak oni sami okre┼Ťlaj─ů wywiadu rynkowego. Wobec tego sprawdzam i dowiaduj─Ö si─Ö, ┼╝e jednak nie do ko┼äca chodzi o wywiad rynkowy, a raczej wywiad o rynkach. Czyli klasyczny wywiad konkurencyjny, gdy┼╝ chodzi o: monitorowanie, gromadzone, analizowanie i udost─Öpnianie informacji o konkurentach i kontrahentach oraz daj─ůcych wgl─ůd w trendy rynkowe i warto┼Ťci, a tak┼╝e preferencje konkurencji oraz klient├│w.

Przychody? Rok w rok przekraczaj─ů trzysta milion├│w funt├│w.

Znaczy, ┼╝e si─Ö op┼éaca.

Jest to bowiem biznes skoncentrowany przede wszystkim na Kliencie, realizuj─ůcy marketingow─ů koncepcj─Ö wywiadu wewn─ůtrz organizacji oraz wywiadu konkurencyjnego na zewn─ůtrz. I jest to grupa wydawnicza – mamy wi─Öc angielski odpowiednik Indigo. Przynajmniej w odniesieniu do Economist Intelligence Unit.

┼Üwiadczy ona us┼éugi prognozowania i doradztwa poprzez badania i analizy, takie jak miesi─Öczne raporty krajowe, pi─Öcioletnie prognozy gospodarcze dla kraj├│w, raporty dotycz─ůce ryzyka kraju i raporty bran┼╝owe. EIU dostarcza analizy kraj├│w, przemys┼éu i zarz─ůdzania na ca┼éym ┼Ťwiecie i ma kilka biur, w tym dwa w Chinach i jedno w Hongkongu (cho─ç dzi┼Ť to ju┼╝ te┼╝ Chiny kontynentalne).

I taka ciekawostka: w listopadzie 2015 r. Economist Intelligence Unit uruchomi┼é Market Explorer we wsp├│┼épracy z Canback. Jest to narz─Ödzie online, zaprojektowane do skanowania rynk├│w w r├│┼╝nych krajach i miastach na ca┼éym ┼Ťwiecie w celu znajdowania najlepszych lokalizacji dla konkretnego produktu lub us┼éugi.

WIEDZA

Dana to nie informacja, a informacja to nie wiedza.

Dzi┼Ť to ju┼╝ niemal bana┼é ÔÇô a jednak cz─Östo nie rozumiany.

Pierwsze u┼╝ycie komputer├│w na polu bitwy mia┼éo miejsce w Wietnamie. Univac 1005, kt├│ry 25. dywizja piechoty zainstalowa┼éa w 1966 roku w Cu Chi, zape┼éni┼é ca┼é─ů furgonetk─Ö. Sp┼éywa┼éy do┼ä obrazy wroga i terenu z kamer konwencjonalnych oraz z urz─ůdze┼ä wzmacniaj─ůcych ┼Ťwiat┼éo, a tak┼╝e radar├│w i urz─ůdze┼ä na podczerwie┼ä. Do tego czujniki i rozpoznanie na du┼╝ych wysoko┼Ťciach skanowa┼éy 100 000 mil kwadratowych na godzin─Ö, zapewniaj─ůc dow├│dcom nieznany w dotychczasowej historii ogl─ůd pola walki.

A tymczasem ludno┼Ť─ç wietnamska kopa┼éa podziemne tunele.

To, czego dramatycznie wr─Öcz zabrak┼éo, to nie informacja ÔÇô gdy┼╝ tej armia ameryka┼äska mia┼éa pod dostatkiem. Zabrak┼éo wiedzy, a szczeg├│lnie tej formy wiedzy, kt├│r─ů nazywamy poznaniem.

Fizycznie wszystko by┼éo uporz─ůdkowane.

Zrozumienie r├│┼╝nic mi─Ödzy ÔÇ×wiedz─ůÔÇŁ a ÔÇ×poznaniemÔÇŁ jest niezb─Ödne do pomy┼Ťlnego wej┼Ťcia w ten, dla wielu nowy, paradygmat.

Bo powiem kolejny dzi┼Ť bana┼é, ale wsp├│┼écze┼Ťnie wymaga si─Ö od ka┼╝dej niemal organizacji korzystania z coraz wi─Ökszej ilo┼Ťci wiedzy ÔÇô co wymusza na tych┼╝e organizacjach przetwarzanie coraz wi─Ökszej ilo┼Ťci informacji pochodz─ůcych z danych.

Greccy filozofowie zwykli klasyfikowa─ç ludzk─ů wiedz─Ö na trzy zbiory:

  • techne, czyli techniczne know-how,
  • episteme, czyli abstrakcyjne uog├│lnienie wywodz─ůce si─Ö z wiedzy oraz
  • phronesis, czyli m─ůdro┼Ť─ç praktyki spo┼éecznej rozumiana jako zdolno┼Ť─ç wyprowadzania wiedzy ze spo┼éecznego uczenia si─Ö.

Prozaiczny pogl─ůd jest taki, ┼╝e odpowiednia wiedza pochodzi z wyra┼║nej analizy sytuacyjnej. I jest to wiedza obiektywna! W ten spos├│b pozostawiamy ÔÇ×gorszeÔÇŁ formy wiedzy i poznania (np. wiedz─Ö domnieman─ů) na pozycji nisko ocenionej.

Za┼Ť si┼éa obiektywizacji, kt├│ra odrzuca niewiarygodne informacje i ┼║r├│d┼éa zgodnie z zasadami ustalania prawdy, nap─Ödza generowanie wiedzy.

Doktryny wojny informacyjnej domy┼Ťlnie oparte s─ů na tendencyjnym za┼éo┼╝eniu, ┼╝e poszukiwanie prawdy na du┼╝─ů skal─Ö jest lepsze ni┼╝ g┼é─Öbia i zr├│┼╝nicowanie tryb├│w poznawania.

Opieraj─ů si─Ö one na przekonaniu, ┼╝e proces ÔÇ×popadania w trudno┼ŤciÔÇŁ organizacji i narodu jest w istocie jednym z proces├│w degradacji i rosn─ůcej nieprzydatno┼Ťci ich bazy wiedzy. Jednocze┼Ťnie tw├│rcy takich doktryn s─ů niezdolni do zdefiniowania takiej ÔÇ×bazy wiedzyÔÇŁ, tj. do jej opisania i zakwalifikowania.

Dlaczego?

A dlatego, ┼╝e realnie baza wiedzy jest koncepcj─ů statyczn─ů. Zak┼éada bowiem, ┼╝e ÔÇőÔÇőwiedza mo┼╝e by─ç systematycznie przedstawiana w formie reprezentacji, a pomija wszelkie formy wiedzy ukrytej w og├│le, a w szczeg├│lno┼Ťci zbiorow─ů wiedz─Ö milcz─ůc─ů.

W takim podej┼Ťciu wiedza jest postrzegana jako towar. M├│wi si─Ö w kategoriach ilo┼Ťci i zapas├│w. I w takiej tendencyjnej koncepcji wiedzy zwykle rozr├│┼╝nia si─Ö reprezentacje kr├│tkoterminowe lub proceduralne, kt├│re mo┼╝na natychmiast zastosowa─ç po jednej stronie, oraz reprezentacje d┼éugoterminowe lub strukturalne, kt├│rych dost─Öp i rozw├│j wymaga kilku praktyk.

A realnie licz─ů si─Ö umiej─Ötno┼Ťci interpretacyjne i sensotw├│rcze, a nie na utopia wszechobecno┼Ťci wiedzy postrzeganej jako towar.

I jedynym sensownym podej┼Ťciem jest koncentracja na pog┼é─Öbianiu ÔÇ×poznaniaÔÇŁ, a nie na gromadzeniu ÔÇ×wiedzyÔÇŁ.

Bole┼Ťnie przekona┼éa si─Ö o tym ameryka┼äska wsp├│lnota wywiadowcza 11 wrze┼Ťnia 2001 roku.

Czyli nale┼╝y skupi─ç si─Ö na ÔÇ×poprawie wiedzyÔÇŁ zamiast na ÔÇ×wiedzy jako towarzeÔÇŁ.

Mam nadziej─Ö, ┼╝e rozumiesz ju┼╝, ┼╝e zarz─ůdzanie nale┼╝y projektowa─ç i rozumie─ç przede wszystkim jako proces generowania wiedzy. A smutna prawda jest taka, ┼╝e wi─Ökszo┼Ť─ç organizacji nie nadaje si─Ö do zarz─ůdzania i kapitalizacji aktyw├│w niematerialnych w og├│le, a generowanie wiedzy przynosi efekt przeciwny do zamierzonego!

To, co teraz powiedzia┼éem, jest po prostu okrutneÔÇŽ Ale prawdziwe. I mo┼╝na ÔÇô a nawet trzeba ÔÇô to zmieni─ç. Mamy ju┼╝ bowiem dzi┼Ť do czynienia z ca┼é─ů ÔÇ×infrastruktur─ů wiedzyÔÇŁ.

Dlatego nale┼╝y my┼Ťle─ç w kategoriach wzajemnych po┼é─ůcze┼ä i interoperacyjno┼Ťci. Nacisk nale┼╝y k┼éa┼Ť─ç na os─ůd, zdolno┼Ťci poznawcze, elastyczno┼Ť─ç poznawcz─ů oraz tolerancj─Ö niejednoznaczno┼Ťci. Przewaga strategiczna nie polega bowiem na koncentracji fakt├│w i liczb, ale na komplementarno┼Ťci i jednostkowo┼Ťci umys┼é├│w interpretuj─ůcych te dane. I w ten spos├│b powszechne zdolno┼Ťci nadawania sensu maj─ů wi─Öksze znaczenie ni┼╝ elektroniczne autostrady informacyjne.

PERRIER

Kolejne banalne dzi┼Ť stwierdzenie to: informacja kiedy┼Ť by┼éa ┼║r├│d┼éem w┼éadzy, a dzi┼Ť jest ┼║r├│d┼éem zamieszania.

C├│┼╝, mamy do czynienia z nadmiarem informacji. Ale z tym stanem wi─ů┼╝e si─Ö r├│wnie┼╝ problem s┼éabego zintegrowania danych i informacji oraz zagubienia ich ÔÇ×gdzie┼Ť w systemieÔÇŁ. ┼╣r├│d┼éa tych niepowodze┼ä le┼╝─ů:

  • w utrzymuj─ůcym si─Ö myleniu wiedzy, informacji i danych,
  • w ukierunkowaniu edukacji na kumulowanie baz wiedzy w por├│wnaniu z ci─ůg┼éym ulepszaniem r├│┼╝norodno┼Ťci i elastyczno┼Ťci nabywania wiedzy oraz
  • w niepowodzeniach naukowc├│w w zakresie integracji w nowych formach i celach organizacyjnych, post─Öpie spo┼éecznego poznania i kolektywnego uczenia si─Ö.

I a┼╝ g┼éupio powiedzie─ç, ale znaczenie ma r├│wnie┼╝ umiej─Ötno┼Ť─ç postrzegania zwi─ůzku przyczynowego i zdolno┼Ť─ç do ┼é─ůczenia (dot-2-dot).

A o tym opowiem Ci na przyk┼éadzie sprawy Perriera.

3 lipca 1989 roku Perrier i Pepsi Co negocjuj─ů utworzenie sp├│┼éki joint venture, w kt├│rej Perrier mia┼éby posiada─ç 65% udzia┼é├│w.

Negocjacje zostaj─ů przerwane 16 lipca, a w sierpniu 1989 roku Perrier sprzedaje swoj─ů sp├│┼ék─Ö zale┼╝n─ů Soci├ęt├ę Parisienne de Boissons Gazeuses, kt├│ra dystrybuuje PepsiCo we Francji swojemu g┼é├│wnemu konkurentowi, Coca Cola.

Ten konkurencyjny ruch jest postrzegany jako odwet.

I w listopadzie 1989 r. PepsiCo pot─Öpia s┼éabe wyniki firmy Perrier w zarz─ůdzaniu licencj─ů, og┼éaszaj─ůc zak┼é├│cenie wszystkich ustale┼ä umownych na grudzie┼ä 1990 r. A nast─Öpnie pozywa Perriera do s─ůdu w dniu 8 listopada 1990 r.

Dzie┼ä p├│┼║niej PepsiCo og┼éasza, ┼╝e by┼éby ostatecznie zainteresowana przej─Öciem dzia┼éalno┼Ťci Perriera w zakresie napoj├│w bezalkoholowych, je┼Ťli cena akcji by┼éaby bardziej atrakcyjna.

Przy okazji: w tym czasie akcje Coca Coli osi─ůgn─Ö┼éy historyczn─ů cen─Ö 72 USD 18 listopada 1989 roku.

Co mo┼╝e si─Ö sta─ç w takiej chwili? Jak b─Ödzie wygl─ůda┼é atak w wojnie informacyjnej?

FAZA I

Ot├│┼╝ 19 stycznia 1990 roku laboratorium Karoliny P├│┼énocnej odkrywa ┼Ťlady benzenu w pr├│bkach wody mineralnej Perrier!

Eksperci podejrzewaj─ů, ┼╝e informacje zosta┼éy upublicznione przez tzw. kreta w zak┼éadzie produkcyjnym Perrier w Vergeze.

Za┼Ť pomi─Ödzy wynikami testu a poblisk─ů lokalizacj─ů fabryki Coca Coli mo┼╝e powsta─ç ÔÇ×zwi─ůzek przyczynowyÔÇŁ! Powiedzia┼éem ÔÇ×powsta─çÔÇŁ, by podkre┼Ťli─ç ten element wojny informacyjnej.

Jak ÔÇ×zrobionoÔÇŁ ten zwi─ůzek przyczynowy?

Ot├│┼╝ kierownik laboratorium mia┼é, biedulka, s┼éab─ů pami─Ö─ç. Nie pami─Öta┼é bowiem, czy test sprz─Ötowy zosta┼é dok┼éadnie wyczyszczony przed badaniem.

I uwaga: tatamÔÇŽ Ca┼éy dotychczasowy sprz─Öt testowy zosta┼é ┼éaskawie zast─ůpiony nowym przezÔÇŽ Coca Col─Ö sponsoruj─ůc─ů laboratorium!

2 lutego 1990 roku ameryka┼äska Agencja ds. ┼╗ywno┼Ťci i Lek├│w ostrzega Perriera, ┼╝e ÔÇőÔÇőwoda mineralna rozprowadzana w Stanach Zjednoczonych zawiera benzen.

Powiedzmy sobie jasno: w tym czasie Perrier jest potencjalnym celem przej─Öcia!

Wydawa┼éoby si─Ö, ┼╝e przez PepsiCo, nie? Ale i Nestle wykona┼éo kilka agresywnych ruch├│w na rynku europejskim. W szczeg├│lno┼Ťci uda┼éo si─Ö nawi─ůza─ç wsp├│┼éprac─Ö na wy┼é─ůczno┼Ť─ç z Walt Disney EuropeÔÇŽ A to tradycyjne terytorium Coca Coli.

5 lutego 1990 roku Agencja ds. ┼╗ywno┼Ťci i Lek├│w potwierdza obecno┼Ť─ç benzenu w wodzie mineralnej Perrier, a 10 lutego Perrier jest zmuszony to przyzna─ç.

Ale reaguje bardzo szybko, og┼éaszaj─ůc, ┼╝e wszystkie butelki zostan─ů wycofane z rynku.

Efekt?

12 lutego akcje Perriera trac─ů 14%.

Suntory, japo┼äski dystrybutor marki, zapowiada wycofanie z rynku japo┼äskiego 10 000 pude┼éek na butelki.

14 lutego w┼éadze niemieckie zabroniaj─ů sprzeda┼╝y wody mineralnej Perrier na swoich rynkach.

Francuska Komisja ds. Operacji Gie┼édowych (COB) og┼éasza dochodzenie w sprawie podejrzanych ruch├│w magazynowych, kt├│re mia┼éy miejsce 9 lutego.

Og├│┼éem zostaje wstrzymana sprzeda┼╝ w Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Japonii, Niemczech, Szwajcarii, Danii i Hongkongu.

Teoretycznie ta wojna informacyjna mog┼éa zako┼äczy─ç si─Ö tym ostatnim wydarzeniem. Jednak┼╝e Perrier posiada┼é 25% ameryka┼äskiego rynku w├│d gazowanych, z roczn─ů sprzeda┼╝─ů 500 milion├│w dolar├│w.

I zareagowa┼é z wielk─ů zr─Öczno┼Ťci─ů w obliczu takiej destabilizuj─ůcej informacji.

Obserwatorzy rynk├│w finansowych szybko uzyskali zapewnienie o czysto┼Ťci naturalnego ┼║r├│d┼éa wody, a ludzki b┼é─ůd zosta┼é ca┼ékowicie wyja┼Ťniony dzi─Öki rozpowszechnieniu na ca┼éym ┼Ťwiecie dok┼éadnej informacji zwrotnej.

Efekt?

W┼éadze sanitarne og┼éaszaj─ů wyniki bada┼ä naukowych stwierdzaj─ůc, ┼╝e codzienne spo┼╝ywanie p├│┼é litra Perriera przez 30 lat nie zwi─Öksza ryzyka zachorowania na raka. I akcje Perrier zyskuj─ů 6,3% na gie┼édzie w Pary┼╝u.

Perrier wygrywa!

To jednak nie koniec.

FAZA II

20 lutego 1990 roku, 36-letni Atenka wyst─Öpuje z ┼╝─ůdaniem do Perriera o 7,5 miliona frank├│w za szkody spowodowane eksplozj─ů butelki, kt├│ra rzekomo doprowadzi┼éa j─ů do utraty oka.

Uwa┼╝aj: wszelkie dowody wskazuj─ů na to, ┼╝e incydent mia┼é miejsce cztery lata wcze┼Ťniej, 25 sierpnia 1986 roku.

I okazuje si─Ö, ┼╝e na ┼Ťwiecie toczy si─Ö kilka podobnych spraw s─ůdowych: prawnik z Bridgeport broni pani─ů Vahlsing; osiem podobnych przypadk├│w pozw├│w zbiorowych pojawia si─Ö w Connecticut i Pensylwanii.

Tego Perrier ju┼╝ nie uni├│s┼é i ostatecznie w 1992 roku zosta┼é przej─Öty. Przez Nastle.

Jakie wyci─ůgamy wnioski z tej wojny informacyjnej w biznesie?

  1. Du┼╝a skala informacji destabilizuj─ůcych wcale nie musi prowadzi─ç do znacznych strat.
  2. Skuteczne dzia┼éania w wojnie informacyjnej na du┼╝─ů skal─Ö obejmuj─ů porozumienia mi─Ödzyorganizacyjne i zbiorowe manipulacje og├│lno┼Ťwiatow─ů infrastruktur─ů informacyjn─ů (┼Ťrodki masowego przekazu, instytucje naukowe, grupy klient├│w itp.).
  3. Zdolno┼Ť─ç do szybkiego nadawania sensu (tj. generowania wiedzy) jest znacznie lepsza (skuteczniejsza) w zwalczaniu dzia┼éa┼ä wojny informacyjnej ni┼╝ systematyczne gromadzenie i kompilacja informacji pochodz─ůcych z uszkodzonej (ska┼╝onej) infrastruktury informacyjnej.

SZWEDZKIE CI

W 1977 roku dr Stevan Dedijer rozpocz─ů┼é kurs wywiadu gospodarczego na Uniwersytecie w Lund, kszta┼éc─ůc i szkol─ůc wielu absolwent├│w, kt├│rzy p├│┼║niej stali si─Ö odpowiedzialnymi za wywiad gospodarczy w takich grupach jak Skandia, Volvo czy Ericsson. Ta ostatnia firma zorganizowa┼éa grup─Ö strategiczn─ů z uniwersytetem w Karlstadt, a jej uczestnicy brali r├│wnie┼╝ udzia┼é w seminariach szwedzkiego Ministerstwa Obrony w 1992 roku na temat zastosowania C4I2 w rozwoju strategicznym.

Tylko gwoli wyja┼Ťnienia, C4I2 to akronim s┼é├│w: Command, Control, Communications, Computers, Information Systems, Intelligence (czyli: Dowodzenie, Kontrola, Komunikacja, Komputery, Systemy Informacji i Wywiad).

Inna szwedzka grupa strategiczna skupi┼éa lider├│w gospodarczych, spo┼éecznych, politycznych i wojskowych.

I w Szwecji rozpocz─Öto budow─Ö ÔÇ×spo┼éeczno┼Ťci wywiadu gospodarczegoÔÇŁ w 1991 roku. Pierwotnie nazwana ÔÇ×BISNESÔÇŁ (od: Business Intelligence and Security NETwork of SwedeN), na podstawie pomys┼éu dr. Dedijera, sie─ç przyj─Ö┼éa bardziej dyskretn─ů strategi─Ö, zapraszaj─ůc na du┼╝e sesje podsumowuj─ůce my┼Ťlicieli wywiadu gospodarczego i lider├│w ┼Ťwiatowych.

Dzi┼Ť o Szwecji jest cicho, lecz zajmuje ona jedne z pierwszych miejsc w usystematyzowanych dzia┼éaniach wywiadowczych w du┼╝ych firmach w Europie.

Jakie cechy wyr├│┼╝niaj─ů szwedzki wywiad gospodarczy?

Za chwil─Ö wyja┼Ťni─Ö jak ten zwrot jest przez Szwed├│w rozumiany.

Po pierwsze: szwedzka infrastruktura wiedzy nie szuka rozg┼éosu.

Materia┼éy z pierwszej otwartej konferencji na temat szwedzkiego wywiadu gospodarczego w skali ca┼éego kraju nie zosta┼éy przet┼éumaczone i nie s─ů dost─Öpne na ┼╝adnym serwerze WWW. To nie jest przypadek, gdy┼╝ Szwecja wykazuje jeden z najwy┼╝szych wska┼║nik├│w informacji elektronicznej i telekomunikacyjnej na ┼Ťwiecie.

Ma┼éo tego! Szwecja twierdzi, ┼╝e jest w tyle z programem wojny informacyjnej i wojny wiedzy, a jednocze┼Ťnie m┼éodzi Szwedzi mog─ů odby─ç s┼éu┼╝b─Ö wojskow─ů w zakresie dzia┼éalno┼Ťci wywiadu gospodarczego.

Po drugie: szwedzki eksperyment jest oparty na kulturze szwedzkiej.

Wymiana informacji to od dawna praktyka kulturalna w┼Ťr├│d Szwed├│w-emigrant├│w. Nacisk k┼éadzie si─Ö na kultur─Ö dzielenia si─Ö wiedz─ů, a nie na tworzenie wyspecjalizowanych organ├│w administracyjnych.

Po trzecie: rdze┼ä szwedzkiej infrastruktury wiedzy nie jest oparty na sprz─Öcie, ale jest ÔÇ×wsp├│lnot─ů praktyki i tworzenia sensuÔÇŁ.

Nieformalna sie─ç BISNES spotyka si─Ö regularnie, a tworzenie sensu jest procesem wsp├│lnotowym i odbywa si─Ö twarz─ů w twarz.

Za┼Ť ogromne zapotrzebowanie na dane wywiadowcze ze strony du┼╝ych mi─Ödzynarodowych firm, przedsi─Öbiorstw pa┼ästwowych, organizacji miejskich, ma┼éych firm rozpoczynaj─ůcych dzia┼éalno┼Ť─ç i organizacji non-profit doprowadzi┼éo do pojawienia si─Ö wywiadowczych firm konsultingowych, firm szkoleniowych z wywiadu, a tak┼╝e dostawc├│w tre┼Ťci w formie firm badawczych (jak om├│wiona w kt├│rym┼Ť z poprzednich podcast├│w ameryka┼äska RAND) oraz firm, kt├│re zajmuj─ůcych si─Ö obrotem informacj─ů (jak np. om├│wione dzi┼Ť Indigo i EIU).

Wiele firm, kt├│re okrzykni─Öto fundamentem gospodarczego sukcesu Szwecji, zacz─Ö┼éo od uczenia si─Ö od innych. Wiele szwedzkich wynalazk├│w by┼éo w rzeczywisto┼Ťci jedynie udoskonaleniem produkt├│w, kt├│re zaobserwowano podczas zagranicznych podr├│┼╝y.

Kluczowym wnioskiem z tego historycznego rozwoju by┼éo to, ┼╝e uczenie si─Ö od innych firm i innych kraj├│w przynosi ogromne korzy┼Ťci.

DEPARTAMENT STATYSTYCZNY

Rodzina Wallenberg├│w by┼éa najpot─Ö┼╝niejsz─ů szwedzk─ů rodzin─ů biznesow─ů w XIX i XX wieku. Jednocze┼Ťnie by┼éa ona wczesnym u┼╝ytkownikiem wywiadu finansowego i jedn─ů z pierwszych organizacji, kt├│re sformalizowa┼éy funkcj─Ö wywiadowcz─ů ju┼╝ w 1903 roku, gdy utworzono departament w Enskilda Bank.

Sam Wallenberg bardzo uwa┼╝a┼é, aby departament nie wskazywa┼é na swoj─ů funkcj─Ö i nazwano go ÔÇ×Departamentem StatystycznymÔÇŁ. Kluczowym zadaniem by┼éo jednak dostarczanie informacji na temat obecnych i potencjalnych klient├│w banku.

To by┼é bardzo udany eksperyment.

Szwecja jest ma┼éym krajem, posiada jednak wiele organizacji o zasi─Ögu globalnym. Innowacje i ekspansywne plany strategiczne wspierane przez wywiad i szybkie uczenie si─Ö by┼éy dwoma kamieniami w─Ögielnymi tego rozwoju.

Ostatnie kilkadziesi─ůt lat przynios┼éo ogromny wzrost zainteresowania wywiadem jako tematem, zar├│wno ze strony rz─ůdowej, jak i stowarzysze┼ä, uniwersytet├│w oraz firm i organizacji, kt├│re dostrzeg┼éy wi─Öksze zapotrzebowanie na wywiad gospodarczy.

Doprowadzi┼éo to do powstania ÔÇőÔÇődojrza┼éego i konkurencyjnego przemys┼éu wywiadu gospodarczego w por├│wnaniu z innymi krajami europejskimi.

To by┼éo nie tylko co┼Ť, co mo┼╝na by┼éo zaobserwowa─ç w ┼Ťrodowisku biznesowym.

Du┼╝e zainteresowanie wywiadem wyrazi┼éy firmy rz─ůdowe, organizacje non-profit, takie jak Szwedzki Czerwony Krzy┼╝, Fundacja Save the Children i Ko┼Ťci├│┼é Szwecji.

A si┼é─ů nap─Ödow─ů szwedzkiego wywiadu by┼é, wspomniany ju┼╝ przeze mnie, Stevan Dedijer.

DZIADEK WYWIADU

Stevan Dedijer posiada licencjat z fizyki teoretycznej na Uniwersytecie Princeton oraz doktorat Honoris Causa z Uniwersytetu w Lund. By┼é za┼éo┼╝ycielem i dyrektorem Instytutu Polityki Badawczej na Uniwersytecie w Lund w Szwecji, gdzie prowadzi┼é r├│wnie┼╝ kursy wywiadu i bezpiecze┼ästwa. Ponadto by┼é cz┼éonkiem Instytutu Zaawansowanych Studi├│w Nauk Spo┼éecznych w Palo Alto w Kalifornii oraz konsultantem wielu korporacji, rz─ůd├│w i organ├│w mi─Ödzynarodowych.

Jest autorem ponad 150 artyku┼é├│w i raport├│w z dziedziny Intelligence & Security oraz Science and Technology Policy. W ┼Ťrodowisku wywiadowczym ┼Ťwiata zachodniego by┼é znany i szanowany.

Ju┼╝ w po┼éowie lat siedemdziesi─ůtych, w Szkole Ekonomii i Zarz─ůdzania na Uniwersytecie w Lund Stevan Dedijer zacz─ů┼é prowadzi─ç seminaria dotycz─ůce wywiadu gospodarczego. W latach osiemdziesi─ůtych seminaria te przekszta┼éci┼éy si─Ö w regularne kursy licencjackie, co uczyni┼éo Lund UniversityÔÇŽ wiod─ůcym europejskim uniwersytetem w dziedzinie wywiadu gospodarczego.

Nie by┼é oczywi┼Ťcie jedyn─ů osob─ů promuj─ůc─ů wywiad w biznesie, ale by┼é prekursorem w Szwecji.

Zmar┼é w 2004 roku, w swoim domu w Dubrowniku, w Chorwacji, w wieku 93 lat, zaledwie dziesi─Ö─ç dni przed swoimi 94. urodzinami. AhaÔÇŽ a urodzi┼é si─Ö w Sarajewie. W czasie II Wojny ┼Üwiatowej walczy┼é jako ameryka┼äski spadochroniarz w 101 Dywizji Powietrznodesantowej. Zosta┼é r├│wnie┼╝ zwerbowany przez poprzedniczk─Ö CIA, czyli OSS ÔÇô Biuro S┼éu┼╝b Strategicznych i przez jaki┼Ť czas pracowa┼é w okupowanej Jugos┼éawii. OSS zwolni┼éo go jednak, gdy┼╝ uzna┼éo, i┼╝ jest szpiegiem Kominternu wys┼éanym w latach 30. do USA w charakterze dziennikarza.

Pracowa┼é w Jugos┼éawii, za┼Ť dopiero w 1961 roku dosta┼é pozwolenie na jej opuszczenie. I ju┼╝ od 1962 roku ┼╝y┼é w Szwecji.

Jego przyjaciel, legendarny szef CIA, William Colby, nazwa┼é go ÔÇ×dziadkiem wywiadu gospodarczegoÔÇŁ.

TERMINOLOGIA

Nadszed┼é czas, abym wyja┼Ťni┼é Ci terminologi─Ö szwedzkiego wywiadu w biznesie. Najcz─Ö┼Ťciej u┼╝ywane szwedzkie s┼éowa okre┼Ťlaj─ůce wywiad to:

  • Omv├Ąrldsbevakning, czyli monitorowanie ┼Ťrodowiska oraz
  • Omv├Ąrldsanalys, czyli analiza ┼Ťrodowiska.

Ka┼╝da operacja wywiadowcza musi oczywi┼Ťcie obejmowa─ç zar├│wno analiz─Ö, jak i monitoring ┼Ťrodowiska. Owo skanowanie ┼Ťrodowiskowe wymagane jest, aby organizacje mog┼éy znale┼║─ç i uzyska─ç informacje i wiedz─Ö o ┼Ťwiecie zewn─Ötrznym.

Analiza ┼Ťrodowiskowa jest r├│wnie┼╝ konieczna, poniewa┼╝ umieszcza zdobyt─ů wiedz─Ö w kontek┼Ťcie w celu okre┼Ťlenia wp┼éywu i wniosk├│w.

I teraz uwa┼╝aj: te dwa szwedzkie s┼éowa s─ů r├│wnie┼╝ semantycznie dost─Öpne dla organizacji niebiznesowych, podczas gdy terminy ÔÇ×wywiad gospodarczyÔÇŁ i ÔÇ×wywiad konkurencyjnyÔÇŁ nie s─ů cz─Östo u┼╝ywane, a nawet bywaj─ůÔÇŽ nierozumiane.

W latach 90. Szwedzka bran┼╝a wywiadowcza przechodzi┼éa okres gwa┼étownego rozwoju i dzi┼Ť (pomimo kryzys├│w) bran┼╝a ta jest bardzo konkurencyjna.

Edukacj─Ö i szkolenia wywiadowcze oferuje kilka uniwersytet├│w, a tak┼╝e firmy prywatne i instytucje rz─ůdowe. Obecnie istnieje wi─Öc wiele instytucji akademickich, kt├│re prowadz─ů kursy wywiadu.

Za┼Ť wraz z rozwojem wywiadu gospodarczego na uniwersytetach, r├│wnie┼╝ sektor prywatny odczuwa┼é potrzeb─Ö lepszego poznania tego tematu. Tak w┼éa┼Ťnie powsta┼é BISNES (Business Intelligence & Strategy Network Scandinavia), pierwsza sie─ç wywiadowcza w Szwecji, kt├│ra organizowa┼éa konferencje, seminaria, szkolenia i warsztaty na temat wywiadu. BISNES za┼éo┼╝y┼é r├│wnie┼╝ Szwedzkie Centrum Wywiadu, kt├│re by┼éo plac├│wk─ů rozwijaj─ůc─ů narz─Ödzia i zasoby wywiadu prywatnego.

Za┼Ť nawi─ůzanie wsp├│┼épracy mi─Ödzy szwedzkim biznesem a wywiadem wojskowym sta┼éo si─Ö mo┼╝liwe dzi─Öki pracy Matsa Bj├Âre, kt├│ry odni├│s┼é na tym polu du┼╝e sukcesy w szwedzkim wojsku, a p├│┼║niej zosta┼é wyznaczony przez McKinseya na szefa Skandynawskiego Zespo┼éu ds. Bada┼ä Informacji.

Dwa obszary, kt├│re ciesz─ů si─Ö w Szwcji szczeg├│lnym zainteresowaniem to analizy trend├│w i analizy scenariuszowe. To akurat nie dziwi i my┼Ťl─Ö, ┼╝e moi kursanci doskonale wiedz─ů dlaczego ­čśë

Nadmieni─Ö jeszcze, ┼╝e ma┼ée i ┼Ťrednie przedsi─Öbiorstwa (tzw. MISie) z powod├│w praktycznych i opartych na niewielkich zasobach w┼éasnych nie pracowa┼éy z wywiadem gospodarczym w taki sam systematyczny spos├│b, jak ten praktykowany przez szwedzkie koncerny transnarodowe. Zamiast wdra┼╝a─ç funkcje wywiadowcze, skupiono si─Ö w tych firmach na poprawie ÔÇ×spontanicznego monitorowania ┼ŤrodowiskaÔÇŁ.

I na dzi┼Ť by┼éoby to na tyle.

Ja za┼Ť opowiadam Ci o tym wszystkim, gdy┼╝ po prostu znam si─Ö na tym. Sam by┼éem oficerem polskich s┼éu┼╝b specjalnych, a obecnie szkol─Ö profesjonalist├│w wywiadu i bezpiecze┼ästwa biznesu CSI (czyli Corporate Security Intelligence): wywiadowc├│w, analityk├│w, bezpiecznik├│w, strateg├│w biznesowych oraz ka┼╝d─ů osob─Ö zainteresowan─ů tematyk─ů. I na tych kursach szkol─Ö m.in. kadry wywiadowcze i analityczne dla biznesu.

A praca s┼éu┼╝b i ich agentur nie zmienia si─Ö z up┼éywem lat. W przeciwie┼ästwie do ca┼éy czas ulepszanej technologii.

Je┼Ťli s┼éuchasz tego podcastu, to ju┼╝ o tym wiesz.

Je┼Ťli masz jeszcze jakiekolwiek w─ůtpliwo┼Ťci, to zapraszam Ci─Ö na dalsze audycje.

Je┼Ťli ich nie masz ÔÇô to zapraszam Ci─Ö tym bardziej.

A ten odcinek zako┼äcz─Ö.

Je┼Ťli za┼Ť chcesz si─Ö ze mn─ů podzieli─ç jakimi┼Ť pytaniami lub sugestiami, to mo┼╝esz to zrobi─ç, pisz─ů e-maila na adres:

kontakt@szpiegul.pl

Albo bezpo┼Ťrednio w komentarzu na Blogu lub pod tym odcinkiem na YouTubeÔÇÖowym kanale Szpiegul.pl ­čśë

I mam do Ciebie ogromn─ů pro┼Ťb─Ö: pole─ç ten podcast, OSS. Okiem S┼éu┼╝b Specjalnych przynajmniej jednej osobie spo┼Ťr├│d Twoich znajomych!

Jednej!

Ciebie to nic nie kosztuje, a w ten spos├│b ten podcast dotrze do wszystkich zainteresowanych!

Je┼Ťli za┼Ť nie chcesz przegapi─ç nic z tego, o czym opowiadam na temat s┼éu┼╝b mniej i bardziej tajnych, to zasubskrybuj Newsletter na stronie Szpiegul.pl ­čśë Otrzymasz w├│wczas darmowego ebooka mojego autorstwa.

NA ZAKO┼âCZENIE

Aby niczego nie przegapi─ç przypominam, ┼╝e…
je┼Ťli interesuje Ci─Ö tematyka Bloga:

A tymczasem…

Do zaczytania, zas┼éuchania lub po prostu: do zobaczenia!

I pozwol─Ö sobie przypomnie─ç, ┼╝e ksi─ů┼╝ka, kt├│r─ů napisa┼éem wraz z Tomkiem Safja┼äskim i Paw┼éem ┼üabuzem pt. ÔÇ×Ochrona przedsi─Öbiorstwa przed szpiegostwem gospodarczym. Prawne i praktyczne aspekty zapewnienia bezpiecze┼ästwa aktyw├│w przedsi─ÖbiorcyÔÇŁ jest ca┼éy czas dost─Öpna w sprzeda┼╝y. Ogrom wiedzy!!! Nie przeocz jej  ­čśë

Logotypy Szpiegul.pl

A je┼Ťli chcesz przeczyta─ç inne artyku┼éy na Blogu, to zajrzyj tutaj.

Piotr Herman

Serdecznie Ci─Ö witam!!! I przy okazji: Tak, to ja jestem na tym zdj─Öciu ­čśë Pisz─Ö o s┼éu┼╝bach mniej lub bardziej tajnych, gdy┼╝ doskonale rozumiem ich specyfik─Ö. Tak si─Ö bowiem sk┼éada, ┼╝e zanim zosta┼éem szkoleniowcem Wywiadu Bezpiecze┼ästwa Biznesu CSI (Corporate Security Intelligence) by┼éem oficerem polskich s┼éu┼╝b specjalnych.┬áA obecnie przekazuj─Ö praktyczn─ů wiedz─Ö i umiej─Ötno┼Ťci niezb─Ödne dla biznesowych: researcher├│w (czyli wywiadowc├│w), analityk├│w (i to nie tylko wywiadowczych), bezpiecznik├│w (czyli wszelakich specjalist├│w ds. bezpiecze┼ästwa) oraz strateg├│w biznesowych (co oznacza r├│wnie┼╝ menad┼╝er├│w i kierownik├│w r├│┼╝nego autoramentu, a tak┼╝e top managementu). I na tym zarabiam. A Blog i podcasting to moje prezenty dla Ciebie ­čśÄ

Dodaj komentarz

Tw├│j adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczy─ç spam. Dowiedz si─Ö wi─Öcej jak przetwarzane s─ů dane komentarzy.