OSS 061. Dezinformacja i Decepcja

W najnowszym odcinku podcastu OSS. Okiem S┼éu┼╝b Specjalnych typu Standard opowiadam o wybranych narz─Ödziach prowadzenia walki informacyjnej: dezinformacji i decepcji ­čśÄ Ale nie tylko…

B─Ödzie nieco teorii, ale p┼éyn─ůcej z samej praktykiÔÇŽ

Ostrze┼╝enie:

Czytasz o tym, co naprawd─Ö wydarzy┼éo si─Ö w przesz┼éo┼Ťci. Wszelkie podobie┼ästwo do aktualnych wydarze┼ä oraz postaci wsp├│┼éczesnych jest ca┼ékowicie przypadkowe (i niezamierzone)!

Ponadto w tym odcinku podcastu OSS. Okiem S┼éu┼╝b Specjalnych u┼╝ywam s┼é├│w, kt├│re maj─ů jedynie charakter opisowy (poznawczy). W ┼╝adnym wypadku nie traktuj ich jako poj─Öcia warto┼Ťciuj─ůce (kt├│re z natury rzeczy nios─ů ze sob─ů ┼éadunek emocjonalny)!

Mi┼éego s┼éuchania. Lub czytania ­čśë

Za┼Ť je┼Ťli jeszcze nie wiesz kim jestem, to przeczytasz o mnie zar├│wno na Blogu, jak i na LinkedIn.

A TERAZ PO KOLEI…

ALBO ┼ÜCI─äGNIJ I POS┼üUCHAJ...

TRANSKRYPCJA

OSS. Okiem Służb Specjalnych

Zaprasza: Piotr Herman

Czyli ja.

A to jest podcast dla chc─ůcych zrozumie─ç ┼Ťwiat mniej lub bardziej tajnych s┼éu┼╝b. Za┼Ť ja znam si─Ö na nich, gdy┼╝ sam by┼éem oficerem polskich s┼éu┼╝b specjalnych, a obecnie szkol─Ö profesjonalist├│w wywiadu i bezpiecze┼ästwa biznesu CSI (czyli Corporate Security Intelligence).

Serdecznie zapraszam!

Szpiegul.pl

Cze┼Ť─ç!

DEZINFORMACJA I DECEPCJA

Witam Ci─Ö serdecznie w tym odcinku podcastu OSS. Zanim przejd─Ö do konkret├│w, mam ma┼ée og┼éoszenie wynikaj─ůce bardzo mi┼éej wymiany poczty elektronicznej.

Ot├│┼╝ skontaktowa┼é si─Ö ze mn─ů Adrian Sandak, autor ciekawej, cho─ç trudnodost─Öpnej ksi─ů┼╝ki, o kt├│rej ju┼╝ m├│wi┼éem w odcinku po┼Ťwi─Öconym organizacji „Muszkieterowie. I okaza┼éo si─Ö, ┼╝e mamy pocz─ůtek lipca 2022 roku i Wydawnictwo Libra w┼éa┼Ťnie w tej chwili wrzuca na rynek nowe oraz ÔÇô co bardzo wa┼╝ne ÔÇô uzupe┼énione i poprawione wydanie monografii „Muszkieterowie 1939-1942. Historia tajnej organizacji wywiadowczej. Bardzo serdecznie polecam j─ů wszystkim zainteresowanym, za┼Ť autorowi bardzo dzi─Ökuj─Ö za jego prac─Ö. A tak┼╝e za to, ┼╝e zechcia┼é si─Ö z nami podzieli─ç t─ů dobr─ů nowin─ů.

A w dzisiejszym odcinku podcastu OSS poruszam tematyk─Ö, kt├│ra czasami (zdarza si─Ö) doprowadza mnie do bia┼éej gor─ůczki. Coraz cz─Ö┼Ťciej coraz wi─Öcej ludzi (w tym tzw. gadaj─ůce g┼éowy) wypowiada si─Ö o wojnie informacyjnej, a przede wszystkim o dezinformacji. Rzadziej o decepcji ÔÇô a nawet je┼Ťli, to oba te narz─Ödzia manipulacji traktuje jako synonimy. Dlatego postanowi┼éem wyja┼Ťni─ç co i jak, aby wyprowadzi─ç Ci─Ö z b┼é─Ödu (je┼Ťli w nim tkwisz). I w tym odcinku podcastu OSS us┼éyszysz przede wszystkim:

  • o roli s┼éu┼╝b specjalnych w komunikacji strategicznej pa┼ästwa,
  • o p┼éaszczyznach tej komunikacji,
  • o strategicznym zarz─ůdzaniu percepcj─ů,
  • o r├│┼╝nicy pomi─Ödzy dezinformacj─ů a decepcj─ů oraz
  • o kontrwywiadzie aktywnym i defensywnym.

Bez zb─Ödnej zw┼éoki przejd┼║my wi─Öc do konkret├│w dezinformacyjno-decepcyjnych. I jak zapewne ju┼╝ dostrzegasz, to tematyka dzisiejszego odcinka, jak zwykle, jest przebogata i arcyciekawa.

Zaczynamy!

KOMUNIKACJA STRATEGICZNA

Zanim prostymi s┼éowami wyja┼Ťni─Ö jaka jest r├│┼╝nica pomi─Ödzy dezinformacj─Ö a decepcj─ů, to musisz zrozumie─ç czym jest komunikacja strategiczna pa┼ästwa.

M├│wi─ůc bardzo kr├│tko to komunikacja strategiczna odnosi si─Ö do tworzenia polityki i sp├│jnych dzia┼éa┼ä informacyjnych w ramach pa┼ästwa i w stosunkach mi─Ödzynarodowych.

Jest to synteza dzia┼éa┼ä informacyjnych danego podmiotu strategicznego (np. pa┼ästwa, sojuszu, koalicji), ukierunkowanych na kszta┼étowanie pogl─ůd├│w, ocen, opinii itp. oraz decyzji innych podmiot├│w z otoczenia strategicznego (podleg┼éych, wsp├│┼édzia┼éaj─ůcych, neutralnych, konkuruj─ůcych, wrogich) w spos├│b korzystny dla w┼éasnych interes├│w strategicznych.

W├│wczas przejaw komunikacji strategicznej jest zauwa┼╝alny na czterech p┼éaszczyznach:

  • dyplomacja publiczna,
  • public affairs,
  • operacje informacyjne,
  • operacje psychologiczne.

Ca┼éa dzia┼éalno┼Ť─ç informacyjna musi by─ç sp├│jna na wszystkich czterech p┼éaszczyznach.

Dyplomacja publiczna jest ona oparta na relacyjno┼Ťci, czyli na dialogu oraz wymianie do┼Ťwiadcze┼ä pogl─ůd├│w i s─ůd├│w. Zwr├│─ç prosz─Ö uwag─Ö, ┼╝e chodzi o d┼éugoterminowo┼Ť─ç owej dialogowo┼Ťci. Bior─ůc jednak pod uwag─Ö tematyk─Ö dzisiejszego odcinka podcastu, to nas interesuje w dyplomacji publicznej fakt wsp├│┼étworzenia wizerunku pa┼ästwa i jego mieszka┼äc├│w. Mam na my┼Ťli tak─ů osobowo┼Ť─ç publiczna, kt├│ra powstaje i funkcjonuje w┼éa┼Ťnie w sferze publicznej.

Z kolei strategia public affairs (czyli relacji medialno-informacyjnych z r├│┼╝nymi interesariuszami) skierowana jest do odbiorcy narodowego, czyli obywateli danego pa┼ästwa. Wykorzystuje rozmaite narz─Ödzia i techniki w ramach komunikowania wewn─ůtrzpa┼ästwowego.

Je┼Ťli staraj─ůc si─Ö wzmocni─ç wizerunek, poprzez dzia┼éalno┼Ť─ç informacyjn─ů i kulturaln─ů, odbiorca jest zdefiniowany jako podmiot spoza granic nadaj─ůcego pa┼ästwa, to m├│wi si─Ö o wp┼éywach dyplomacji publicznej a nie public affairs.

Je┼Ťli m├│wimy o operacjach informacyjnych to mamy na my┼Ťli dwa typy: ofensywne i defensywne.

Ofensywne operacje informacyjne to dzia┼éania podejmowane w celu wp┼éywania na informacj─Ö i systemy informacyjne przeciwnika przy jednoczesnej ochronie w┼éasnej informacji i system├│w informacyjnych.

Operacje informacyjne w wymiarze defensywnym s─ů zwi─ůzane z przedsi─Öwzi─Öciami na rzecz ochrony system├│w informacyjnych oraz szeroko rozumianej poprawy komunikacji w p┼éaszczyznach: polityki, procedur, operacji, personelu i technologii oddzia┼éuj─ůcych na sprawno┼Ť─ç zarz─ůdzania pa┼ästwem.

Operacje informacyjne mog─ů by─ç kierowane:

  • na zbiorow─ů lub indywidualn─ů ┼Ťwiadomo┼Ť─ç w aspekcie taktycznym (gdy rozwi─ůzywane s─ů zadania kr├│tkookresowego planu),
  • na ┼Ťwiadomo┼Ť─ç masow─ů w aspekcie strategicznym (gdy rozwi─ůzywane s─ů problemy realizacji cel├│w planu d┼éugookresowego) oraz
  • na struktury zarz─ůdzania i algorytmy podejmowania decyzji (podej┼Ťcie to jest cz─Östo okre┼Ťlane jako bro┼ä organizacyjna).

Z kolei operacje psychologiczne s─ů typem nie┼Ťmierciono┼Ťnej broni skutecznej i wykorzystywanej w ka┼╝dym konflikcie zbrojnym. Zwi─ůzane s─ů one z pozyskiwaniem, kreowaniem i pozycjonowaniem informacji, kt├│re z du┼╝ym prawdopodobie┼ästwem wp┼éyn─ů na spos├│b postrzegania rzeczywisto┼Ťci przez odbiorc├│w. Co istotne to fakt, i┼╝ operacje psychologiczne cz─Östo obejmuj─ů metody silnego nacisku i ukrytego przymusu, zapewniaj─ůce zewn─Ötrzn─ů kontrol─Ö przedmiotu oddzia┼éywania.

I to s─ů te cztery p┼éaszczyzny komunikacji strategicznej pa┼ästwa.

Zauwa┼╝, ┼╝e s┼éu┼╝by specjalne, w zale┼╝no┼Ťci od rozwi─ůza┼ä w poszczeg├│lnych krajach, mog─ů prowadzi─ç dzia┼éania na ka┼╝dej z czterech p┼éaszczyzn. Oznacza to, ┼╝e nie s─ů one puszczone samopas, ale stanowi─ů konkretne narz─Ödzie prowadzenia polityki przez pa┼ästwo. Tylko nie rozum tego jako prowadzenie politykierstwa… A dezinformacja i decepcja prowadzone s─ů przede wszystkim na p┼éaszczy┼║nie operacji informacyjnych.

Wszystko to za┼Ť po to, by zmieni─ç percepcj─Ö.

Percepcja to inaczej postrzeganie. To obraz ┼Ťwiata (wszystkiego, co nas otacza i dotyczy) w ludzkim umy┼Ťle. Zarz─ůdzanie percepcj─ů jest ┼Ťrodkiem, za pomoc─ů kt├│rego mo┼╝na tworzy─ç i utrzymywa─ç wizerunek, niezale┼╝nie od tego, czy jest to prawda, czy nie. A manipulowanie percepcj─ů odnosi si─Ö do takich operacji informacyjnych, kt├│re maj─ů oddzia┼éywa─ç na percepcj─Ö innych, aby wp┼éyn─ů─ç na ich emocje, rozumowanie i decyzje, a w ko┼äcowym rezultacie ÔÇô na dzia┼éanie.

Docelow─ů i najbardziej wra┼╝liw─ů na propagand─Ö i dezinformacj─Ö grup─ů jest samo spo┼éecze┼ästwo. Fa┼észywe informacje sprzyjaj─ů kszta┼étowaniu postaw konfrontacyjnych i radykalnych, a tak┼╝e manipulacji nastrojami spo┼éecznymi. Czynniki te maj─ů z kolei wp┼éyw na stabilno┼Ť─ç pa┼ästwa i potencja┼é mobilizacji spo┼éeczno┼Ťci, na przyk┼éad na protesty, strajki czy bojkoty. M├│wi─ůc kr├│tko: z zarz─ůdzaniem percepcj─ů mamy do czynienia na co dzie┼ä.

I teraz my┼Ťl─Ö, ┼╝e po wyja┼Ťnieniu Ci kilku istotnych kwestii mog─Ö powiedzie─ç, ┼╝e celem strategicznym operacji informacyjnych jest takie wp┼éywanie na kszta┼étowanie procesu decyzyjnego u przeciwnika, by uniemo┼╝liwi─ç mu dzia┼éania na szkod─Ö pa┼ästwa przeprowadzaj─ůcego operacje. S┼éu┼╝─ů do tego r├│┼╝ne narz─Ödzia (np. propaganda), ale nas interesuj─ů w tym odcinku dwa: decepcja i dezinformacja.

RÓŻNICA

Powt├│rz─Ö: celem strategicznym operacji informacyjnych jest takie wp┼éywanie na kszta┼étowanie procesu decyzyjnego u przeciwnika, by uniemo┼╝liwi─ç mu dzia┼éania na szkod─Ö pa┼ästwa przeprowadzaj─ůcego operacje.

Przy czym:

  • dezinformacja skierowana jest na spo┼éecze┼ästwo, kt├│re z jednej strony jest destabilizowane (og┼éupiane), a z drugiej – ukierunkowywane na to, aby wymusza─ç na w┼éadzy (np. poprzez protesty) podejmowanie konkretnych decyzji (politycznych, godspodarczych, militarych itp.), natomiast
  • decpecja skierowana jest na s┼éu┼╝by specjalne oraz si┼éy zbrojne.

Jaka, wobec tego, jest r├│┼╝nica?

Ot├│┼╝ dezinformacja skierowana jest na masy (grupy spo┼éeczne) czyli na odbiorc─Ö zbiorowego. Natomiast decepcja ukierunkowana jest na konkretn─ů osob─Ö (lub osoby – decydent├│w, czyli na elit─Ö).

Zaraz… Ale, ┼╝e co? Jak?

To pierwsze pytania cisn─ůce si─Ö na my┼Ťl.

Ot├│┼╝ informacyjne operacje decepcyjne s─ů tworzone pod konkretne osoby decyzyjne. To, co przekazuje si─Ö s┼éu┼╝bom, oddzia┼éom rozpoznawczym itp. jest tworzone w taki spos├│b, aby przekona─ç osob─Ö decyzyjn─ů. S─ů ukierunkowane na percepcj─Ö tej osoby (lub os├│b).

Czy widzisz teraz r├│┼╝nic─Ö pomi─Ödzy dezinformacj─Ö a decepcj─ů?

Mo┼╝na by rzec, ┼╝e dezinformacja jest broni─ů masow─ů (cho─ç prowadzon─ů przez dok┼éadnie okre┼Ťlone grupy docelowe, do kt├│rych najpierw kieruje si─Ö komunikaty), a decepcja to precyzyjna bro┼ä indywidualna skierowana na indywidualne osoby (cho─ç za po┼Ťrednictwem okre┼Ťlonych struktur s┼éu┼╝b specjalnych lub wojska).

Dezinformuj─ůc uderzamy w spo┼éecze┼ästwo przeciwnika (a on w nasze), a r├│┼╝nego rodzaju fejki (fake newsy) sprzyjaj─ů kszta┼étowaniu postaw konfrontacyjnych i radykalnych, a tak┼╝e manipulacji nastrojami spo┼éecznymi. Natomiast za pomoc─ů decepcji manipulujemy percepcj─ů (zwodzimy) konkretnego decydenta naszego przeciwnika (a on robi to samo z nami).

Rozumiej─ůc t─Ö r├│┼╝nic─Ö widzisz, ┼╝e s─ů to ca┼ékowicie odmienne narz─Ödzia wp┼éywu.

KONTRWYWIAD

By─ç mo┼╝e Ci─Ö zaskocz─Ö, ale zar├│wno prowadzenie operacji decepcyjnych i dezinformacyjnych, jak r├│wnie┼╝ zwalczanie ich (je┼Ťli pochodz─ů od przeciwnika) to robotaÔÇŽ kontrwywiadu.

By─ç mo┼╝e w tym momencie stukasz si─Ö lekko w g┼éow─Ö, bo co ja wygaduj─Ö, nie?

Ale ju┼╝ wyja┼Ťniam.

Taki wsp├│┼éczesny, idealny kontrwywiad, prowadzi dzia┼éania w celach defensywnych, gdy┼╝ ich efektem jest rozpoznanie, penetracja oraz zwodzenie s┼éu┼╝b specjalnych przeciwnika. Ale owe dzia┼éania kontrwywiadowcze, pomimo defensywnego celu, s─ů aktywne; ofensywne!

I to jest taka podstawowa niejednoznaczno┼Ť─ç kontrwywiadowcza.

A z niej wynika to, i┼╝ mo┼╝emy wskaza─ç na istnienie zar├│wno:

  • kontrwywiadu defensywnego, jak i
  • kontrwywiadu ofensywnego (aktywnego).

Kontrwywiad defensywny obejmuje:

  • bezpiecze┼ästwo fizyczne (czyli zabezpieczenia fizyczne i proceduralne) oraz
  • bezpiecze┼ästwo os├│b (a w zasadzie to pa┼ästwa poprzez dopuszczanie odpowiednich i niedopuszczanie nieodpowiednich oraz ochron─Ö os├│b ju┼╝ posiadaj─ůcych dost─Öp do systemu bezpiecze┼ästwa pa┼ästwa), jak r├│wnie┼╝
  • bezpiecze┼ästwo operacyjne (czyli zapewnianie bezpiecze┼ästwa planowanych, prowadzonych oraz zako┼äczonych operacji).

Jak wi─Öc widzisz kontrwywiad defensywny ma na celu przeciwdzia┼éanie (rozumiane jako odstraszanie) oraz wykrywanie dzia┼éa┼ä obcych s┼éu┼╝b specjalnych.

Natomiast kontrwywiad ofensywny obejmuje:

  • manipulacyjne metody pracy operacyjnej, w tym decepcj─Ö i dezinformacj─Ö oraz
  • penetracj─Ö obcych s┼éu┼╝b specjalnych ÔÇô g┼é├│wnie wrogich (poprzez stosowanie kompleksowych metod pracy operacyjnej, jak np. odwracanie agent├│w czy te┼╝ prowadzenie r├│┼╝norodnych kombinacji i gier operacyjnych oraz operacji specjalnych).

U┼╝y┼éem sformu┼éowa┼ä dotycz─ůcych metod pracy operacyjnej. Je┼Ťli chcesz si─Ö im bli┼╝ej przyjrze─ç to odsy┼éam ci─Ö do konkretnego artyku┼éu na blogu Szpiegul.pl.

Jak wi─Öc zapewne dostrzegasz to chodzi o przejmowanie inicjatywy. Oznacza to, ┼╝e kontrwywiad aktywny ca┼éy czas poszukuje mo┼╝liwo┼Ťci atakowania s┼éu┼╝b specjalnych przeciwnika w celu prowadzenia skutecznej obrony systemu bezpiecze┼ästwa w┼éasnego pa┼ästwa.

Opowiadam ci o idealnym, wsp├│┼éczesnym kontrwywiadzie ÔÇô co oznacza, i┼╝ prowadzi on zar├│wno dzia┼éania defensywne, jak i ofensywne (w przytoczonym przed chwil─ů przeze mnie rozumieniu tych dzia┼éa┼ä) zar├│wno w kraju w┼éasnym, jak i kraju obcym (g┼é├│wnie przeciwnika).

Ca┼éy wi─Öc ten dotychczasowy, stary, klasyczny podzia┼é na s┼éu┼╝by wewn─Ötrzne (kontrwywiad) i zewn─Ötrzne (wywiad) w dobie dzisiejszej traci na znaczeniu ÔÇô ale tylko je┼Ťli we┼║miemy pod uwag─Ö teren dzia┼éania! Bo je┼Ťli chodzi o cel to ju┼╝ nie. Z tego te┼╝ powodu kontrwywiad ofensywny nie dzia┼éa tak szeroko, jak robi to wywiad! Celem s─ů bowiem jedynie obce s┼éu┼╝by specjalne i przeciwdzia┼éanie prowadzonym przez nie operacjom.

Przy okazji: teraz chyba znacznie lepiej rozumiesz ju┼╝ zagadnienie dzia┼éa┼ä prowadzonych przez FSB poza granicami Rosji ÔÇô o kt├│rym m├│wi┼éem w materiale wideo zatytu┼éowanym ÔÇ×O wywiadzie w kontrwywiadzieÔÇŁ.

Bo FSB, czyli s┼éu┼╝ba wewn─Ötrzna pa┼ästwa, prowadzi kontrwywiad ofensywny ÔÇô tak┼╝e w zakresie operacji decepcyjnych, jak i dezinformacyjnych, kt├│re oficjalnie w Zwi─ůzku Radzieckim zwano ┼Ťrodkami aktywnymi, a obecnie ┼Ťrodkami wsparcia.

STRATEGICZNE ZARZ─äDZANIE PERCEPCJ─ä

Pod koniec lat pi─Ö─çdziesi─ůtych XX wieku nast─ůpi┼éa powa┼╝na zmiana. Przeprowadzono gruntown─ů reorganizacj─Ö s┼éu┼╝b specjalnych ZSRR. Dotychczas uznawa┼éy one, i┼╝ g┼é├│wne dzia┼éania to:

  • ochrona bezpiecze┼ästwa pa┼ästwa,
  • zdobywanie tajemnic chronionych przez przeciwnika,
  • zwalczanie decydent├│w oraz agent├│w obcych wywiad├│w.

Partia komunistyczna da┼éa s┼éu┼╝bom radzieckim wytyczne, kt├│re nie pozostawa┼éy ┼╝adnych w─ůtpliwo┼Ťci. Nale┼╝a┼éo nada─ç powy┼╝szym dzia┼éaniom ofensywny charakter poprzez podporz─ůdkowanie ich celom ÔÇô jak to okre┼Ťlano ÔÇô kamufla┼╝u informacyjnego. I m.in. postanowiono… umo┼╝liwi─ç obcym s┼éu┼╝bom werbowanie agent├│w! Tyle, ┼╝e tylko tych odpowiednio dobranych i przygotowanych przez s┼éu┼╝by radzieckie. A owa „agentura” obcych s┼éu┼╝b mia┼éa stworzy─ç sprawne kana┼éy dezinformacji i decepcji, aby wprowadza─ç w b┼é─ůd i kierowa─ç zainteresowania wywiadowcze na zjawiska nieistotne; drugorz─Ödne.

Te kana┼éy agenturalne (tzw. agentura wp┼éywu) musia┼éy dzia┼éa─ç r├│wnolegle do klasycznie pracuj─ůcej agentury (szpieg├│w), ale w ┼╝adnym punkcie nie mog┼éy si─Ö przecina─ç, aby w ┼╝aden spos├│b nie mo┼╝na by┼éo ukaza─ç jakichkolwiek powi─ůza┼ä kt├│regokolwiek z agent├│w wp┼éywu z zadaniuj─ůc─ů s┼éu┼╝b─ů.

W tym celu utworzono w I (wywiad) i II (kontrwywiad) G┼é├│wnym Zarz─ůdzie KGB dwa specjalne piony:

  • s┼éu┼╝b─Ö A – w znaczeniu „dzia┼éania aktywne” oraz
  • s┼éu┼╝b─Ö D – w znaczeniu „dezinformacja„.

Musz─Ö w tym momencie co┼Ť Ci wyja┼Ťni─ç. Ot├│┼╝ s┼éowa „decepcja” nie u┼╝ywano, gdy┼╝ to rozr├│┼╝nienie pomi─Ödzy dezinformacj─ů a decepcj─ů pochodzi z praktyki anglosaskiej (a nie radzieckiej), w kt├│rej – to taka ciekawostka – samo s┼éowo „dezinformacja” jest niech─Ötnie uznawane. Z tego te┼╝ powodu cz─Ö┼Ťciej ni┼╝ s┼éowo „disinformation” u┼╝ywa si─Ö „misinformation„. Czyli zamiast „dezinformacja” m├│wi si─Ö o informacji mylnej, czyli zwodniczej. A to jest ju┼╝ atrybut s┼éowa „deception„, czyli oszustwo. Nie b─Öd─Ö si─Ö jednak wg┼é─Öbia┼é w to rozr├│┼╝nienie, gdy┼╝ dygresja zacznie goni─ç dygresj─Ö i nie wiem, czy uda mi si─Ö utrzyma─ç w temacie odcinka.

Przypominam, ┼╝e w s┼éu┼╝bach radzieckich m├│wiono o „dzia┼éaniach aktywnych„, a we wsp├│┼éczesnych s┼éu┼╝bach rosyjskich o „┼Ťrodkach wsparcia”: inspiracji, dywersji i sabota┼╝u, dezinformacji, podst─Öpie i propagandzie. Za┼Ť ukierunkowanie na kamufla┼╝ informacyjny i stosowanie ┼Ťrodk├│w aktywnych przenios┼éo prowadzenie wojen klasycznych (tych energetycznych) na poziom intelektualny, znany dzi┼Ť jako wojna informacyjna oraz operacje psychologiczne. Czyli pole bitwy przeniesiono w sfer─Ö ludzkiego umys┼éu.

To stosowane dzi┼Ť szeroko podej┼Ťcie znane jest jako strategiczne zarz─ůdzanie percepcj─ů [o czym wi─Öcej przeczytasz tutaj].

SPECJALNE OPERACJE INFORMACYJNE

W 2000 roku w Kijowie wydano interesuj─ůc─ů ksi─ů┼╝k─Ö, kt├│rej autorem jest A.W. Litwinienko. Jej tytu┼é po przet┼éumaczeniu na j─Özyk polski brzmi ÔÇ×Specjalne operacje informacyjne i kampanie propagandoweÔÇŁ. Od razu zaznaczam, ┼╝e nie wiem kim jest ten autor. A to zastrze┼╝enie bierze si─Ö z pewnej konstatacji, kt├│r─ů mia┼éem przed nagraniem.

Wszystko dlatego, ┼╝e od 23 lipca 2021 roku szefem S┼éu┼╝by Wywiadu Zagranicznego Ukrainy jest Aleksander Waleriowicz Litwinienko, kt├│ry w roku 2000 by┼é zast─Öpc─ů dyrektora Narodowego Instytutu Studi├│w Strategicznych, kt├│ra to instytucja podlega bezpo┼Ťrednio prezydentowi Ukrainy.

Nie mam poj─Öcia czy to on jest autorem przytaczanej monografii. Ale to ciekawe. I mo┼╝liwe. Je┼Ťli ty wiesz co┼Ť wi─Öcej o autorze ksi─ů┼╝ki to bardzo prosz─Ö o info na ten tematÔÇŽ

Wracaj─ůc jednak do ksi─ů┼╝ki to zdaniem autora za podstawowe zasady specjalnych operacji informacyjnych oraz kampanii propagandowych nale┼╝y uzna─ç cztery postulaty:

  • nale┼╝y wp┼éywa─ç na emocje, a nie na umys┼é;
  • konieczne jest ci─ůg┼ée wywieranie presji psychicznej ÔÇô trzeba ca┼éy czas oddzia┼éywa─ç na odbiorc─Ö;
  • technologie sugestii s─ů bardzo skuteczne, poniewa┼╝ daj─ů mo┼╝liwo┼Ť─ç bezpo┼Ťredniego oddzia┼éywania na ludzk─ů pod┼Ťwiadomo┼Ť─ç;
  • konieczne jest skoncentrowanie na dobrze okre┼Ťlonej grupie docelowej.

W zwi─ůzku z tym wskazane jest rozwa┼╝enie trzech rodzaj├│w specjalnych operacji informacyjnych:

  • operacje przeciwko decydentom,
  • operacje maj─ůce na celu kompromitacj─Ö, wyrz─ůdzenie krzywdy przeciwnikom,
  • operacje maj─ůce na celu destabilizacj─Ö polityczn─ů (gospodarcz─ů).

SCHEMAT

Ka┼╝da specjalna operacja informacyjna prowadzona jest wed┼éug podobnego schematu. I wygl─ůda to tak:

  • Etap wst─Öpny. Tu nast─Öpuje planowanie operacji, w szczeg├│lno┼Ťci okre┼Ťlenie wykonalno┼Ťci jej realizacji, cel├│w, zada┼ä, si┼é i ┼Ťrodk├│w, docelowych odbiorc├│w oddzia┼éywania, technik i metod oddzia┼éywania itp.
  • Okazja informacyjna. Na tym etapie konieczne jest wybranie i stworzenie tzw. okazji informacyjnej. Przez to sformu┼éowanie rozumie si─Ö wydarzenie, kt├│re mo┼╝e by─ç wykorzystane jako okazja do kampanii propagandowej lub operacji informacyjnej.
  • ÔÇ×PromocjaÔÇŁ okazji informacyjnej. Ten etap jest g┼é├│wn─ů cz─Ö┼Ťci─ů ka┼╝dej operacji informacyjnej. Jej istot─ů jest wykorzystanie okazji informacyjnej do realizacji cel├│w operacji, czyli wzmocnienia, ukszta┼étowania lub zniszczenia pewnych stereotyp├│w i postaw psychicznych.
  • Wyj┼Ťcie ze specjalnej operacji informacyjnej lub etapu konsolidacji. Najwa┼╝niejszym zadaniem tego etapu jest zapewnienie sprawnego zako┼äczenia kampanii propagandowej lub operacji informacyjnej po osi─ůgni─Öciu wyznaczonych cel├│w lub poprzez dzia┼éanie si┼éy wy┼╝szej.

Czyli wygl─ůda to bardzo prosto: ustalamy parametry operacji, a nast─Öpnie tworzymy okazj─Ö informacyjn─ů, kt├│r─ů promujemy a┼╝ do osi─ůgni─Öcia postawionych cel├│w. W├│wczas pozostaje nam wyj┼Ť─ç z tej operacji.

Operacje maj─ůce wp┼éyw na decydent├│w ukierunkowane s─ů na trzy rodzaje obiekt├│w:

  • ludzi, kt├│rzy podejmuj─ů decyzje,
  • struktury podejmuj─ůce decyzje (administracje, centrale, komisje itp.),
  • rozproszone struktury podejmuj─ůce decyzje.

Ten typ specjalnej operacji informacyjnej jest jednym z najbardziej rozpowszechnionych. I najlepiej znanych, gdy┼╝  tego rodzaju operacje s─ů szeroko stosowane od czas├│w staro┼╝ytnych.

Operacje maj─ůce na celu kompromitacj─Ö lub wyrz─ůdzenie krzywdy przeciwnikom przeprowadzane s─ů w celu os┼éabienia pozycji i (je┼Ťli to mo┼╝liwe) wyeliminowania przeciwnik├│w na pierwszym etapie operacji destabilizacyjnych. Sama za┼Ť tre┼Ť─ç poj─Öcia ÔÇ×materia┼éu, kt├│ry kompromitujeÔÇŁ w znacznym stopniu zale┼╝y od uwarunkowa┼ä narodowych, historycznych i itd. Za typowy przyk┼éad tych operacji mo┼╝na uzna─ç w┼éamania na strony internetowe i podmienianie ich tre┼Ťci, jak r├│wnie┼╝ dzia┼éania maj─ůce na celu kreowanie negatywnego wizerunku poszczeg├│lnych pa┼ästw.

Z kolei operacje maj─ůce na celu destabilizacj─Ö sytuacji politycznej (gospodarczej) to g┼é├│wnym celem ich realizacji jest destabilizacja sytuacji politycznej w regionie (pa┼ästwie) i stworzenie warunk├│w do osi─ůgni─Öcia okre┼Ťlonego celu, np. doprowadzenie do w┼éadzy zaprzyja┼║nionych polityk├│w lub zmiana kursu politycznego. Prawie wszystkie z nich budowane s─ů wed┼éug jednego schematu:

  • dyskredytowanie w┼éadzy w celu jej dalszej delegitymizacji,
  • stworzenie i p├│┼║niejsze wsparcie opozycji,
  • doprowadzenie do w┼éadzy ÔÇ×naszego cz┼éowiekaÔÇŁ i zabezpieczenie pozytywnych wynik├│w operacji.

Istniej─ů r├│wnie┼╝ inne operacje tego typu, np. takie, kt├│rych celem jest tzw. ÔÇ×kontrolowana niestabilno┼Ť─çÔÇŁ (polityczna, gospodarcza).

My┼Ťl─Ö, ┼╝e na tym dzi┼Ť zako┼äcz─Ö. Mam bowiem lekk─ů obaw─Ö, i┼╝ z ilo┼Ťci─ů wiedzy w tym odcinku podcastu OSS. Okiem S┼éu┼╝b Specjalnych to jednak nieco przesadzi┼éemÔÇŽ

A jaka jest Twoja opinia w tym temacie?

I na dzi┼Ť by┼éoby na tyle

Ja za┼Ť opowiadam Ci o tym wszystkim, gdy┼╝ po prostu znam si─Ö na tym. Sam by┼éem oficerem polskich s┼éu┼╝b specjalnych, a obecnie szkol─Ö profesjonalist├│w wywiadu i bezpiecze┼ästwa biznesu CSI (czyli Corporate Security Intelligence): wywiadowc├│w, analityk├│w, bezpiecznik├│w, strateg├│w biznesowych oraz ka┼╝d─ů osob─Ö zainteresowan─ů tematyk─ů. I na tych kursach szkol─Ö m.in. kadry wywiadowcze i analityczne dla biznesu.

A praca s┼éu┼╝b i ich agentur nie zmienia si─Ö z up┼éywem lat. W przeciwie┼ästwie do ca┼éy czas ulepszanej technologii.

Je┼Ťli s┼éuchasz tego podcastu, to ju┼╝ o tym wiesz.

Je┼Ťli masz jeszcze jakiekolwiek w─ůtpliwo┼Ťci, to zapraszam Ci─Ö na dalsze audycje.

Je┼Ťli ich nie masz ÔÇô to zapraszam Ci─Ö tym bardziej.

A ten odcinek zako┼äcz─Ö.

Je┼Ťli za┼Ť chcesz si─Ö ze mn─ů podzieli─ç jakimi┼Ť pytaniami lub sugestiami, to mo┼╝esz to zrobi─ç, pisz─ů e-maila na adres:

kontakt@szpiegul.pl

Albo bezpo┼Ťrednio w komentarzu na Blogu lub pod tym odcinkiem na YouTubeÔÇÖowym kanale Szpiegul.pl ­čśë

I mam do Ciebie ogromn─ů pro┼Ťb─Ö: pole─ç ten podcast, OSS. Okiem S┼éu┼╝b Specjalnych przynajmniej jednej osobie spo┼Ťr├│d Twoich znajomych!

Jednej!

Ciebie to nic nie kosztuje, a w ten spos├│b ten podcast dotrze do wszystkich zainteresowanych!

Je┼Ťli za┼Ť nie chcesz przegapi─ç nic z tego, o czym opowiadam na temat s┼éu┼╝b mniej i bardziej tajnych, to zasubskrybuj Newsletter na stronie Szpiegul.pl ­čśë Otrzymasz w├│wczas darmowego ebooka mojego autorstwa.

NA ZAKO┼âCZENIE

Aby niczego nie przegapi─ç przypominam, ┼╝e…
je┼Ťli interesuje Ci─Ö tematyka Bloga:

A tymczasem…

Do zaczytania, zas┼éuchania lub po prostu: do zobaczenia!

I pozwol─Ö sobie przypomnie─ç, ┼╝e ksi─ů┼╝ka, kt├│r─ů napisa┼éem wraz z Tomkiem Safja┼äskim i Paw┼éem ┼üabuzem pt. ÔÇ×Ochrona przedsi─Öbiorstwa przed szpiegostwem gospodarczym. Prawne i praktyczne aspekty zapewnienia bezpiecze┼ästwa aktyw├│w przedsi─ÖbiorcyÔÇŁ jest ca┼éy czas dost─Öpna w sprzeda┼╝y. Ogrom wiedzy!!! Nie przeocz jej  ­čśë

Logotypy Szpiegul.pl

A je┼Ťli chcesz przeczyta─ç inne artyku┼éy na Blogu, to zajrzyj tutaj.

Piotr Herman

Serdecznie Ci─Ö witam!!! I przy okazji: Tak, to ja jestem na tym zdj─Öciu ­čśë Pisz─Ö o s┼éu┼╝bach mniej lub bardziej tajnych, gdy┼╝ doskonale rozumiem ich specyfik─Ö. Tak si─Ö bowiem sk┼éada, ┼╝e zanim zosta┼éem szkoleniowcem Wywiadu Bezpiecze┼ästwa Biznesu CSI (Corporate Security Intelligence) by┼éem oficerem polskich s┼éu┼╝b specjalnych.┬áA obecnie przekazuj─Ö praktyczn─ů wiedz─Ö i umiej─Ötno┼Ťci niezb─Ödne dla biznesowych: researcher├│w (czyli wywiadowc├│w), analityk├│w (i to nie tylko wywiadowczych), bezpiecznik├│w (czyli wszelakich specjalist├│w ds. bezpiecze┼ästwa) oraz strateg├│w biznesowych (co oznacza r├│wnie┼╝ menad┼╝er├│w i kierownik├│w r├│┼╝nego autoramentu, a tak┼╝e top managementu). I na tym zarabiam. A Blog i podcasting to moje prezenty dla Ciebie ­čśÄ

Dodaj komentarz

Tw├│j adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola s─ů oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczy─ç spam. Dowiedz si─Ö wi─Öcej jak przetwarzane s─ů dane komentarzy.