OSS 066. Fanklub Sympatyk贸w Bursztynu

W tym odcinku us艂yszysz o podwodnym czym艣 (bo zasadniczo nie do ko艅ca wiadomo czym), chi艅skiej bezpiece oraz zwalczaniu dezinformacji 馃槑 Zapraszam!!!

Ostrze偶enie:

Czytasz o tym, co naprawd臋 wydarzy艂o si臋 w przesz艂o艣ci. Wszelkie podobie艅stwo do aktualnych wydarze艅 oraz postaci wsp贸艂czesnych jest ca艂kowicie przypadkowe (i niezamierzone)!

Ponadto w tym odcinku podcastu OSS. Okiem S艂u偶b Specjalnych u偶ywam s艂贸w, kt贸re maj膮 jedynie charakter opisowy (poznawczy). W 偶adnym wypadku nie traktuj ich jako poj臋cia warto艣ciuj膮ce (kt贸re z natury rzeczy nios膮 ze sob膮 艂adunek emocjonalny)!

Mi艂ego s艂uchania. Lub czytania 馃槈

Za艣 je艣li jeszcze nie wiesz kim jestem, to przeczytasz o mnie zar贸wno na Blogu, jak i na LinkedIn.

A TERAZ PO KOLEI…

ALBO 艢CI膭GNIJ I POS艁UCHAJ

TRANSKRYPCJA

Ostatnio sztorm goni艂 sztorm. A konkretnie, to uratowano Hiszpan贸w nurkuj膮cych w czasie sztormu. Dziwne miejsce, jeszcze dziwniejsze okoliczno艣ci i ciekawie wyja艣niona sprawa do dalszego wyja艣nienia. Najpierw wi臋c opowiem o FSB czyli hiszpa艅skim Fanklubie Sympatyk贸w Bursztynu, a p贸藕niej skupi臋 si臋 na tym, jak to ameryka艅skie firmy sprzedawa艂y sprz臋t chi艅skiej bezpiece po to, aby inwigilowa膰 mniej i bardziej niewinnych. A na koniec skupi臋 si臋 na brytyjskim modelu przeciwdzia艂ania dezinformacji.

* * * * *

OSS. Okiem S艂u偶b Specjalnych

Czyli podcast dla chc膮cych zrozumie膰 艣wiat mniej lub bardziej tajnych s艂u偶b – zar贸wno tych pa艅stwowych, jak i tych w biznesie. Znam si臋 na nich, gdy偶 zwi膮za艂em z nimi ca艂e moje 偶ycie zawodowe: niegdy艣 w strukturach s艂u偶b specjalnych, a dzi艣 szkol膮c profesjonalist贸w wywiadu i bezpiecze艅stwa biznesu CSI (czyli Corporate Security Intelligence).

Nazywam si臋 Herman. Piotr Herman.

* * * * *

Dzisiejszy 偶arcik o szpiegach b臋dzie kr贸tki. I bardzo elektryczny. Ale tre艣ciwy. No, to skup si臋:

Dzisiejszy 偶arcik o szpiegach b臋dzie kr贸tki. I bardzo elektryczny. Ale tre艣ciwy. No, to skup si臋:

Szpieg szuka艂 kontaktu, ale natkn膮艂 si臋 na wtyczk臋.

* * * * *

Mam wielk膮 pro艣b臋: gdziekolwiek s艂uchasz tego odcinka, to zasubskrybuj kana艂 i nie zapomnij odhaczy膰 dzwoneczka! I dzi臋kuj臋 za to!!!

Min膮艂 kr贸tki dla rok 2022.

Przeszed艂 bardzo szybko, a jednak uda艂o mi si臋 zrobi膰 wiele. Nie wszystko, ale jestem zadowolony.

Przede wszystkim uruchomi艂em kurs certyfikacyjny CCSIF, czyli Podstaw Wywiadu Bezpiecze艅stwa Biznesu CSI (Corporate Security Intelligence). Ju偶 wiem, 偶e na jego uko艅czenie potrzeba od 10 do 16 miesi臋cy. Albo i d艂u偶ej. Masa przeciekawego materia艂u do przestudiowania, by m贸c stawa膰 si臋 profesjonalist膮 wywiadu i analityki w biznesie oraz w zakresie bezpiecze艅stwa biznesu i strategii biznesowej. Polecam!

A aktualnie pracuj臋 nad r贸偶nymi wariacjami tego du偶ego kursu w postaci odr臋bnych szkole艅 i 艣cie偶ek certyfikacyjnych.

Ponownie uda艂o mi si臋 zaistnie膰 w formie ksi膮偶kowej – tym razem taki m贸j ma艂y wk艂ad w dwa rozdzia艂y rewelacyjnej monografii Antykryminalistyka. Taktyka i technika dzia艂a艅 kontrwykrywczych. To ksi膮偶ka do przeczytania, je艣li jeszcze jej nie znasz.

By艂o r贸wnie偶 kilka artyku艂贸w w prasie specjalistycznej i naukowej. Jako wsp贸艂autor pracuj臋 nad naukow膮 monografi膮 o staro偶ytnych s艂u偶bach specjalnych. Przyj臋li艣my, 偶e tematem przewodnim b臋d膮 staro偶ytni izraelscy sicarii (czyli no偶ownicy), zupe艂nie odr臋bni od znanych niemal wszystkim zelot贸w. To opowie艣膰 o terroryzmie w czasach antyku i zwalczaniu go przez s艂u偶by rzymskie: o przednowoczesnych terrorystach oraz pewnym micie za艂o偶ycielskim wsp贸艂czesnego Izraela. Ju偶 opublikowali艣my pierwszy artyku艂 z tej serii. Kolejny w toku. A dos艂ownie na dniach (mo偶e tygodniach) wydana zostanie ju偶 oczekiwana na rynku ksi膮偶ka „Wywiad i analityka w biznesie. Prawne i praktyczne aspekty biznesowej analizy wywiadowczej„.

Je艣li za艣 chodzi o blogosfer臋 i okolice, to 鈥 jak co roku – uda艂o mi si臋 przekaza膰 ogrom wiedzy na Szpiegul.pl w ramach:

  • podcastu „OSS. Okiem S艂u偶b Specjalnych„,
  • wideo-podcastu „SzpieguLajf„,
  • a tak偶e w ramach nowego projektu wideo „K膮cik Szpiegula czyli Szpiegul News„.

Ten nowy format b臋d臋, p贸ki co kontynuowa艂 i zobaczymy czy i jak si臋 przyjmie.

Na tapecie mam r贸wnie偶 mocno rozgrzebany podcast fabularny. Niestety, ale wymaga on znacznie wi臋cej czasu ni偶 to zak艂ada艂em. Ale ruszy, bo strasznie jestem nim podekscytowany, bo w planach mam tak偶e p贸藕niejsze wydanie go w formie powie艣ci.

Nie wypada r贸wnie偶 nie wspomnie膰 o popularnym cyklu SPD (to skr贸t od: Smutni Panowie Dwaj) na podca艣cie Na celowniku” Artura Dubiela. Obaj mamy ca艂kiem solidne plany co do tematyki przysz艂ych rozm贸w. Mocne, ci臋偶kie zagadnienia, niemal samo mi臋cho wsp贸艂czesnych s艂u偶b specjalnych.

Jakie inne plany na ten, 2023 rok?

Chyba lepiej powiedzie膰 o planach na lata przysz艂e, gdy偶 s膮 one przeogromne. I lata, i plany. Zak艂adam, 偶e b臋dzie du偶o kurs贸w, szkole艅 i webinar贸w – i to we wsp贸艂pracy z innymi specjalistami z bran偶y. Mam nadziej臋, 偶e w ko艅cu rusz膮 r贸wnie偶 warsztaty. Poza tym publikacja ebook贸w, mo偶e i ksi膮偶ek papierowych. Mam kilka ca艂kiem ju偶 sprecyzowanych pomys艂贸w na inne, specjalne produkty Szpiegula – ale o tym to ju偶 w trakcie sukcesywnych spotka艅 online.

O wszystkim b臋d臋 pisa艂 na Blogu.

Moim marzeniem, wcale niema艂ym, jest regularna publikacja materia艂贸w na Blogu i jego okolicach 鈥 we wszystkich istniej膮cych ju偶 formatach, a tak偶e kilku nowych, kt贸rych dotychczas nie tworzy艂em. Niestety, p贸ki co odczuwam ogromny deficyt czasu, gdy偶 konieczne jest zarabianie pieni臋dzy 鈥 a blogowanie, podcastowanie, vlogowanie i wiele z mojego pisarstwa udost臋niam Ci za darmo. Licz臋 jednak na to, 偶e kiedy艣 w ko艅cu zacznie si臋 regularna publikacja tre艣ci.

Tak, 偶e mn贸stwo roboty za mn膮, a jeszcze wi臋cej przede mn膮.

Lecimy!

* * * * *

BURSZTYNIARZE

Pierwsze zastrze偶enie: to informacja medialna, z prasy, wi臋c z punktu widzenia analityka informacja nieprawdziwa, niepotwierdzona i pochodz膮ca z nieznanego 藕r贸d艂a. Czyli taki element uk艂adanki, kt贸rym zatyka si臋 luki poznawcze – do czasu falsyfikacji takiej informacji (w zasadzie takich danych). Falsyfikacji, czyli potwierdzenia jej fa艂szu.

Pierwsza informacja wskazywa艂a, 偶e hiszpa艅scy cz艂onkowie za艂ogi niewielkiej 艂贸dki, kt贸rzy w niedziel臋, pi臋tnastego stycznia, w nocy wezwali na pomoc s艂u偶by ratunkowe, powiedzieli funkcjonariuszom, 偶e w聽okolicy G贸rek Zachodnich szukali bursztynu. Bursztynu na pok艂adzie 艂odzi nie by艂o, s艂u偶by znalaz艂y za to drogi sprz臋t do nurkowania. Obywatele Hiszpanii nie zg艂osili nocnego zej艣cia pod wod臋, cho膰 powinni byli to zrobi膰.

艁贸d藕 nie ton臋艂a, ale mia艂a awari臋 uk艂adu sterowania. Ponadto nie by艂a nigdzie zarejestrowana i nie posiada艂a 偶adnych oznacze艅. A w notatce policyjnej podobno zapisano nieaktywne numery telefon贸w do za艂ogi, a dwie z trzech os贸b prawdopodobnie opu艣ci艂y ju偶 kraj.

Taka informacja mo偶e przej艣膰 niezauwa偶ona lub te偶 mie膰 charakter niemal humorystyczny… Jak na przyk艂ad w memie, kt贸ry skr贸t FSB t艂umaczy jako Fanklub Sympatyk贸w Bursztynu…

A gdyby do takiej informacji podej艣膰 z punktu widzenia analitycznego? Z czym mo偶emy mie膰 do czynienia?

Zarysowa艂y si臋 trzy kierunki:

  • pierwszy: zabawy bogatych dzieci jeszcze bogatszych rodzic贸w albo po prostu sta膰 ich by艂o na szale艅stwo nie odchodz膮ce przecie偶 od standard贸w ludzi 偶yj膮cych na zach贸d od Odry,
  • drugi: przemyt (np. narkotyki). Nie jest to niemo偶liwe, bo ju偶 wielokrotnie r贸偶nego rodzaju akcje – a jeszcze cz臋艣ciej zwyk艂e wpadki – pokaza艂y, 偶e to mo偶liwe,
  • trzeci: dywersja i sabota偶. To ju偶 kwestia kontrwywiadowcza, kt贸r膮 trzeba by rozezna膰. Nie my, obywatele, gdy偶 od tego s膮 wyspecjalizowane s艂u偶by korzystaj膮ce z pomocy innych wyspecjalizowanych s艂u偶ba krajowych i w og贸le administracji pa艅stwa.

Jeden z moich znajomych wymy艣li艂 艣wietny tytu艂 nowej powie艣ci szpiegowsko-sensacyjnej: „Hiszpanie z Sankt Petersburga„. Po艣miali艣my si臋 co niemiara.

A potem wysz艂y na jaw kolejne fakty – podkre艣lam, 偶e fakty medialne (bo jak by艂o naprawd臋 i co wiedz膮 s艂u偶by to my nie mamy poj臋cia).

Reporter

Najpierw przypomnia艂o mi si臋, 偶e nieca艂y rok temu reporter z Hiszpanii zosta艂 zatrzymany w Polsce. Mia艂 by膰 agentem rosyjskiego GRU. ABW zarzuca艂a mu szerzenie dezinformacji i zbieranie danych o infrastrukturze krytycznej. 呕eby nie by艂o: zatrzymany ma hiszpa艅skie obywatelstwo, pochodzi z Rosji i pracuje od dziesi臋ciu lat jako freelancer. Znaczy Hiszpan.

Ja od razu zaznaczam, 偶e ta sprawa nie ma nic wsp贸lnego z tymi trzema Hiszpanami, 艂owcami bur(y)sztyn贸w.

Ale podczas zatrzymania tego dziennikarza ABW znalaz艂a w jego pokoju rosyjskie karty bankowe oraz dwa paszporty hiszpa艅skie 鈥 z t膮 sam膮 dat膮 urodzenia, ale innym imieniem i nazwiskiem. 呕ona tego reportera w hiszpa艅skich mediach stwierdzi艂a:

„Pablo jest Rosjaninem, urodzonym w Moskwie, wnukiem dzieci wojny domowej. Ale to, 偶e ma rosyjski paszport, 偶e zna j臋zyk, nie oznacza, 偶e jest rosyjskim szpiegiem鈥.

Ale znaleziska ciekawe, nie?

Drony

To wracamy do naszych nurk贸w, a konkretnie hipotezy o dywersji i sabota偶u. Bo okazuje si臋, 偶e w obwodzie kaliningradzkim odbywa艂y si臋 w tym czasie szkolenia ze specjalnych operacji podwodnych. A od ponad tygodnia przed zdarzeniem, sta艂y zakotwiczone blisko siebie (powy偶ej W艂adys艂awowa) dwa masowce p艂ywaj膮ce pod bander膮 panamsk膮: „Kirillov” i „Totma„. Wyp艂yn臋艂y z rosyjskiego Ba艂tyjska. By膰 mo偶e zwyk艂y przypadek. Ale dooko艂a sporo infrastruktury krytycznej podlegaj膮cej szczeg贸lnej ochronie, np. Naftoport wykonuj膮cy prze艂adunki z tankowc贸w ropy naftowej w Porcie Gda艅sk.

I przy tej okazji zwracam jedynie uwag臋, 偶e drony to nie tylko obiekty lataj膮ce…

Nie przez przypadek np. rz膮d norweski w pa藕dzierniku zesz艂ego roku og艂osi艂 decyzj臋 o ograniczeniu dost臋pu do swoich port贸w statkom rosyjskim. Jako pow贸d oficjalny podano „przeciwdzia艂anie tranzytowi towar贸w do Rosji„. A realnie chodzi艂o o gro藕b臋 szpiegostwa i sabota偶u po tym, jak eksplodowa艂y gazoci膮gi Nord Stream 1 i 2.

Mator贸wka

I nagle grucha w mediach wie艣膰: nasi (anty)bohaterowie 艂owcy.b (od s艂owa bursztyn, a nie cz艂onkowie popularnego kabaretu) w sobot臋 (czyli dzie艅 przed ich uratowaniem) po po艂udniu kupili jeziorow膮 motor贸weczk臋 w I艂awie, wr贸cili z ni膮 do Gda艅ska i o godzinie 贸smej wieczorem, ju偶 po ciemku, przy wybieraj膮cym sztormie, poszli na Zatok臋, na red臋 portu gda艅skiego i nurkowali tam do prawie do drugiej nad ranem. Do czasu, a偶 zawo艂ali pomoc. Nie藕le wia艂o i fala si臋 robi艂a.

Pytanie: ta ma艂a motor贸wka jest naprawd臋 ma艂a, wi臋c jak oni zapakowali do niej trzy osoby, butle, sprz臋t oraz skuter podwodny? Nie trafi艂em dotychczas na informacj臋, czy owe butle to by艂y aparaty o obiegu otwartym czy zamkni臋tym? Bo te ostatnie m.in. gwarantuj膮 d艂ugie przebywanie pod wod膮 i niewypuszczanie b膮belk贸w (dwutlenku w臋gla) przy wydychaniu. S膮 idealne do nurkowania w porcie. Dla dywersant贸w…

Raport

Zrobi艂o si臋 ciekawie i g艂o艣no, wi臋c premier zleci艂 s艂u偶bom wykonanie „gruntowego raportu” 鈥 i otrzyma艂 go. A po jego przeczytaniu oznajmi publicznie, 偶e incydent z nurkami hiszpa艅skimi nie ma nic wsp贸lnego z pr贸b膮 ataku na infrastruktur臋 krytyczn膮. S艂u偶by posiadaj膮 bowiem pe艂n膮 wiedz臋 dotycz膮c膮 tych os贸b i okoliczno艣ci zdarze艅 opisanych w mediach. Za艣 osoby uratowane w czasie akcji ratunkowej nie dopu艣ci艂y si臋 偶adnych przest臋pstw na terenie RP.

A jednocze艣nie podano w mediach, 偶e hiszpa艅scy mi艂o艣nicy bursztynu mieli dzia艂a膰 w ramach przest臋pczej struktury, obserwowanej przez mi臋dzynarodowe s艂u偶by. M臋偶czy藕ni byli pod niejawn膮 obserwacj膮 s艂u偶b i ka偶dy ich ruch by艂 monitorowany.

Czy偶by?

Jako艣 taka w膮tpliwo艣膰 we mnie si臋 budzi. Bo mi臋dzynarodowi kryminali艣ci co艣 chcieli znale藕膰 pod wod膮. Czyli realna mo偶e by膰 ta wersja dotycz膮ca np. narkotyk贸w (powtarzam: na przyk艂ad!). Kto艣 co艣 zatopi艂, p贸藕niej trzeba by艂o to wy艂owi膰 i przekaza膰 dalej do nielegalnej sprzeda偶y. Ale uwaga 鈥 przekazano nam, 偶e 偶aden z nurk贸w nie pope艂ni艂 przest臋pstwa. Hmmm鈥

Poinformowano nas, opini臋 publiczn膮, 偶e ta sprawa ma natur臋 kryminaln膮 i nic j膮 nie 艂膮czy ze szpiegostwem i dywersj膮.

Cho膰, powtarzam, w 艣wietle przytoczonych przeze mnie informacji (czyli fakt贸w medialnych) mo偶na mie膰 w膮tpliwo艣ci.

Naprodukowa艂em si臋 o s艂u偶bach specjalnych, a tutaj nic dla nich do roboty, prawda? Nic bardziej mylnego! Rozpoznawanie i zwalczanie mi臋dzynarodowej (tej powa偶nej) przest臋pczo艣ci zorganizowanej le偶y w kompetencjach polskich s艂u偶b specjalnych. Tak postanowi艂 tak zwany racjonalny ustawodawca. I kropka鈥 No, chyba, 偶e ten偶e sam racjonalny ustawodawca postanowi kiedy艣 inaczej鈥

AMERYKA艃SKI SPRZ臉T CHI艃SKIEJ BEZPIEKI

Niekt贸rzy m贸wi膮, 偶e 偶yjemy w dziwnym 艣wiecie dziwnych wojen. To nieprawda. Jest tak, jak by艂o zawsze. Wojna gospodarcza USA z Chinami trwa w najlepsze 鈥 tak samo jak handel. Oczywi艣cie, mamy do czynienia z wieloma obostrzeniami鈥 ale jedna sprawa to to, co widzimy na scenie w teatrze, a zupe艂nie inna to to wszystko, co dzieje si臋 za kulisami. Czasami uda si臋 tam zerkn膮膰. I to za pomoc膮 藕r贸de艂 jawnych, OSINTowych.

Recorded Future to jedna z najwi臋kszych prywatnych firm wywiadowczych na 艣wiecie. Zajmuje si臋 przede wszystkim cyberbezpiecze艅stwem. Powsta艂a w 2007 roku (cho膰 zarejestrowano j膮 dopiero 2 lata p贸藕niej – tak, w USA to mo偶liwe) i aktualnie zatrudnia ponad 800 pracownik贸w oraz uzyskuje ponad 200 mln USD przychod贸w. Dzi臋ki temu posiada ogromne zasoby danych o zagro偶eniach.

Jej cz臋艣ci膮 jest Insikt Group.

Jest to dzia艂 bada艅 nad zagro偶eniami, kt贸ry sk艂ada si臋 z analityk贸w i researcher贸w w dziedzinie bezpiecze艅stwa, posiadaj膮cych do艣wiadczenie w administracji, organach 艣cigania, wojsku i agencjach wywiadowczych. Misj膮 Insikt Group jest tworzenie informacji, kt贸re zmniejszaj膮 ryzyko dla klient贸w, umo偶liwiaj膮 uzyskiwanie wymiernych wynik贸w i zapobiegaj膮 wszelkim mo偶liwym zak艂贸ceniom biznesowym.

Firma udost臋pnia za darmo r贸偶ne, interesuj膮ce raporty wywiadowcze, jak np. raport Red Echo, w kt贸rym zidentyfikowa艂a w 2021 roku powi膮zan膮 z Chinami grup臋 Red Echo, kt贸rej celem by艂o 10 r贸偶nych indyjskich instytucji sektora energetycznego oraz 2 z sektora morskiego.

W tym jednak odcinku podcastu zajm臋 si臋 raportem Insikt Group z listopada 2022 roku o roli ameryka艅skiej technologii w chi艅skim systemie bezpiecze艅stwa publicznego. Przedstawiono w nim wyniki bada艅 dotycz膮cych tego, w jaki spos贸b jednostki bezpiecze艅stwa publicznego w Chinach nabywaj膮 (g艂贸wnie w ramach legalnej dzia艂alno艣ci handlowej) i wykorzystuj膮 technologi臋 od firm z siedzib膮 w Stanach Zjednoczonych.

Ustalono, 偶e system bezpiecze艅stwa publicznego Chi艅skiej Republiki Ludowej regularnie pozyskuje i wykorzystuje technologi臋 od firm ameryka艅skich. System ten obejmuje mi臋dzy innymi Ministerstwo Bezpiecze艅stwa Publicznego ChRL (MPS), organizacje bezpo艣rednio podleg艂e MPS, departamenty bezpiecze艅stwa publicznego na poziomie prowincji, biura bezpiecze艅stwa publicznego na poziomie miast oraz wi臋kszo艣膰 cywilnych si艂 policyjnych Chin. A te w艂a艣nie podmioty anga偶uj膮 si臋 w masow膮 inwigilacj臋, prze艣ladowania dysydent贸w politycznych i religijnych oraz masowe aresztowania mniejszo艣ci etnicznych.

Pami臋taj r贸wnie偶, 偶e podmioty bezpiecze艅stwa publicznego w Chinach wype艂niaj膮 r贸wnie偶 misj臋 kontrwywiadowcz膮, a tak偶e prowadz膮 dzia艂ania wywiadowcze w kraju i za granic膮, kt贸rych celem s膮 zagro偶enia polityczne dla Komunistycznej Partii Chin (KPCh).

Raport jest do艣膰 obszerny i podsumuj臋 go kr贸tko dla Ciebie:

  • Okazuje si臋, 偶e chi艅skie podmioty bezpiecze艅stwa publicznego nabywaj膮 i wykorzystuj膮 technologi臋 od ameryka艅skich firm specjalizuj膮cych si臋 w:
    • inwigilacji,
    • infrastrukturze sieciowej,
    • analizie DNA,
    • lotnictwie,
    • kontrinwigilacji,
    • kryminalistyce cyfrowej,
    • obrazowaniu termicznym,
    • kryminalistyce,
    • przechowywaniu danych,
    • komunikacji,
    • optyce,
    • sprz臋cie laboratoryjnym,
    • bezpiecze艅stwie cybernetycznym,
    • materia艂ach wybuchowych,
    • wykrywaniu narkotyk贸w,
    • samochodach i innych obszarach.
  • W niekt贸rych przypadkach jednostki bezpiecze艅stwa publicznego w Chinach poszukuj膮 technologii od firm ameryka艅skich z dw贸ch powod贸w:
    • produkty zagraniczne wci膮偶 przewy偶szaj膮 krajowe odpowiedniki oraz
    • podmioty te poszukuj膮 technologii ameryka艅skiej, aby zapewni膰 kompatybilno艣膰 z chi艅skimi organizacjami partnerskimi, kt贸re ju偶 korzystaj膮 z produkt贸w okre艣lonej firmy ameryka艅skiej.
  • Od dziesi臋cioleci liczne ameryka艅skie firmy i ich przedstawiciele wykorzystuj膮 wystawy bran偶owe, takie jak Mi臋dzynarodowa Wystawa Sprz臋tu Policyjnego w Chinach, do bezpo艣redniego sprzedawania towar贸w i us艂ug chi艅skim podmiotom bezpiecze艅stwa publicznego.
  • Zewn臋trzni agenci i dystrybutorzy, tacy jak Ryan Technologies z siedzib膮 w USA, specjalizuj膮 si臋 w u艂atwianiu transferu technologii i cz臋sto dzia艂aj膮 jako po艣rednicy mi臋dzy ameryka艅skimi firmami a u偶ytkownikami ko艅cowymi zajmuj膮cymi si臋 bezpiecze艅stwem publicznym w Chinach.
  • Firmy ameryka艅skie, takie jak Thermo Fisher Scientific, utworzy艂y lokalne sp贸艂ki zale偶ne w Chinach, kt贸re bezpo艣rednio dostarczaj膮 towary i us艂ugi chi艅skim klientom z sektora bezpiecze艅stwa publicznego.
  • Przej臋cia firm ameryka艅skich przez chi艅skie firmy, takie jak przej臋cie Enstrom Helicopter Corporation przez Chongqing General Aviation Industry Group, pomog艂y w rozwoju chi艅skiego przemys艂u krajowego i u艂atwi艂y sprzeda偶 produkt贸w ameryka艅skich u偶ytkownikom ko艅cowym zajmuj膮cym si臋 bezpiecze艅stwem publicznym.
  • Transgraniczne przep艂ywy talent贸w funkcjonuj膮 jako 艣cie偶ka transferu wiedzy i technologii do jednostek bezpiecze艅stwa publicznego w Chinach, takich jak Trzeci Instytut Badawczy MPS.
  • Departament Bezpiecze艅stwa Publicznego prowincji Hainan korzysta ze sprz臋tu sieciowego i komunikacyjnego firm IBM, H3C, Cisco, Comtech i Motorola w licznych systemach informatycznych, kt贸re u艂atwiaj膮 wywiad policyjny oraz umo偶liwiaj膮 si艂om bezpiecze艅stwa publicznego wspieranie projektu Z艂ota Tarcza (czyli cenzury w internecie i monitoringu ruchu sieciowego) i przeprowadzanie masowej inwigilacji.
  • Podmioty bezpiecze艅stwa publicznego w Regionie Autonomicznym Sinciang-Ujgur zakupi艂y co najmniej 481 dysk贸w twardych od firm Seagate i Western Digital od pocz膮tku do po艂owy 2022 r., w tym dyski wyspecjalizowane w monitoringu i dyski nabyte wraz ze sprz臋tem od wiod膮cych chi艅skich dostawc贸w nadzoru. Inne podmioty w Xinjiangu, takie jak wi臋zienia nale偶膮ce do paramilitarnego Korpusu Produkcyjno-Budowlanego Xinjiang, r贸wnie偶 dokona艂y zakupu dysk贸w twardych Seagate lub Western Digital w celu nadzoru.

W odpowiedzi na przemoc ze strony chi艅skich podmiot贸w bezpiecze艅stwa publicznego, rz膮d USA podj膮艂 w ostatnich latach pewne kroki w celu ograniczenia transferu ameryka艅skiej technologii. Jednak eksperci kwestionuj膮 skuteczno艣膰 obecnych ameryka艅skich 艣rodk贸w kontroli eksportu, kt贸re s膮 wymierzone w chi艅skie podmioty bezpiecze艅stwa publicznego i wspieraj膮ce je chi艅skie firmy.

Ale transfer technologii policyjnych nie jest problemem charakterystycznym dla ameryka艅skich firm. W omawianym raporcie wskazano bowiem, i偶 chi艅skie jednostki bezpiecze艅stwa publicznego zaopatruj膮 si臋 w produkty od firm z Wielkiej Brytanii, Izraela, Japonii, W艂och, Niemiec, Kanady, Tajwanu i innych kraj贸w. Poza tym transgraniczne przep艂ywy technologii przebiegaj膮 w obie strony. W zwi膮zku z tym zachowanie ameryka艅skich firm sprzedaj膮cych technologi臋 policyjn膮 Chinom nale偶y rozpatrywa膰 wraz z rozwojem globalnej bran偶y nadzoru oraz ekspansj膮 masowego nadzoru o charakterze mi臋dzynarodowym i innymi podobnymi trendami.

I co Ty na to?

Business as usual„, jak mawiaj膮 Anglicy.

Biznes jak zwykle鈥

Czytaj膮c omawiany raport l臋g艂a si臋 w mej g艂owie jedna my艣l: to, 偶e co艣 jest mo偶liwe, nie znaczy, 偶e faktycznie mia艂o (lub ma) miejsce.

BRYTYJSKI MODEL ZWALCZANIA DEZINFORMACJI

W 2018 roku dokonano w Wielkiej Brytanii ataku na by艂ego rosyjskiego szpiega, Siergieja Skripala i jego c贸rk臋, przy u偶yciu broni chemicznej. Niewiele os贸b zdaje sobie jednak spraw臋 z tego, 偶e zdarzenie to by艂y bezpo艣rednim przyczynkiem do powstania brytyjskiego modelu przeciwdzia艂ania dezinformacji i prowadzenia komunikacji strategicznej, znanego pod akronimem RESIST (obecnie RESIST2).

Do zamachu dosz艂o w miejscowo艣ci Salisbury, a wydarzenie to doprowadzi艂o do jednego z najwi臋kszych kryzys贸w dyplomatycznych w relacjach brytyjsko-rosyjskich.

Wielka Brytania stan臋艂a w obliczu zmasowanych atak贸w informacyjnych ze strony rosyjskiej, na kt贸re sk艂ada艂o si臋 ponad 40 r贸偶nego rodzaju narracji. To do艣wiadczenie to pozwoli艂o na wyci膮gni臋cie przez Brytyjczyk贸w pi臋ciu g艂贸wnych wniosk贸w oraz przedstawienie odpowiadaj膮cych im rekomendacji dalszych dzia艂a艅:

  • Wniosek pierwszy: zwalczanie dezinformacji to nie tylko kwestia polityki bezpiecze艅stwa czy komunikacji.
    • Odpowiadaj膮ca mu rekomendacja: strategia przeciwdzia艂ania dezinformacji powinna wyra偶a膰 ca艂o艣ciowe podej艣cie rz膮du, a nawet ca艂ego spo艂ecze艅stwa.
  • Wniosek drugi: ani problem, ani jego rozwi膮zanie nie le偶膮 jedynie w sferze online.
    • Odpowiadaj膮ca mu rekomendacja: u偶ywaj 艣rodk贸w cyfrowych i analogowych, stosuj podej艣cie wykorzystuj膮ce wiele kana艂贸w, kt贸re wzajemnie si臋 wzmacniaj膮.
  • Wniosek trzeci: skupienie si臋 na prostowaniu fa艂szywych wiadomo艣ci nie dzia艂a.
    • Odpowiadaj膮ca mu rekomendacja: musi powsta膰 kompleksowy system wykrywania i zarz膮dzania dezinformacj膮, a tak偶e okre艣lania najlepszej reakcji.
  • Wniosek czwarty: przeciwdzia艂aj skutkom dezinformacji, a nie samemu przekazowi.
    • Odpowiadaj膮ca mu rekomendacja: w prowadzonych kampaniach stosuj podej艣cie oparte na obserwacjach i pog艂臋bionym wgl膮dzie w sytuacj臋.
  • Wniosek pi膮ty: koncentracja i priorytetyzacja.
    • Odpowiadaj膮ca mu rekomendacja: konieczna jest budowa zdolno艣ci wykrywania i oceny dezinformacji w celu bie偶膮cego informowania os贸b zajmuj膮cych si臋 komunikacj膮, strategi膮 oraz sfer膮 policy.

Owe pi臋膰 rekomendacji zaowocowa艂o stworzeniem modelu RESIST, kt贸ry zapewnia sp贸jne podej艣cie do zagro偶enia, jakim jest dezinformacja.

Przyj臋ty w Wielkiej Brytanii system komunikacji strategicznej zosta艂 oparty na sze艣ciu krokach:

R 鈥 RECOGNISE DISINFORMATION (rozpoznaj dezinformacj臋)

鈥 EARLY WARNING (wczesne ostrzeganie)

鈥 SITUATIONAL INSIGHT (ocena sytuacji, czyli ogl膮d sytuacyjny)

鈥 IMPACT ANALYSIS (analiza wp艂ywu)

鈥 STRATEGIC COMMUNICATION (komunikacja strategiczna)

T 鈥 TRACK OUTCOMES (ewaluacja, czyli ocena z punktu widzenia przyj臋tych wcze艣niej kryteri贸w, w celu usprawnienia, a tak偶e rozwoju lub lepszego zrozumienia konkretnych dzia艂a艅 i ich skutk贸w)

Pe艂ne om贸wienie (w j臋zyku angielskim) modelu RESIST2 znajduje si臋 tutaj.

Krok pierwszy: RECOGNISE DISINFORMATION 鈥 zasada FIRST

Pierwszym krokiem w modelu RESIST jest rozpoznanie dezinformacji. Tw贸rcy modelu przyj臋li nast臋puj膮c膮 dezinformacji:

Dezinformacja to celowe tworzenie i rozpowszechnianie fa艂szywych b膮d藕 zmanipulowanych informacji, maj膮cych oszuka膰 lub wprowadzi膰 w b艂膮d odbiorc贸w.

Celem jest uzyskanie korzy艣ci politycznych, osobistych lub finansowych”.

Na tym etapie nale偶y okre艣li膰 cel dezinformacji, potencjalnych aktor贸w, ich motywacje oraz techniki zastosowane tak, aby osi膮gn膮膰 jak najwi臋kszy wp艂yw.

Podstawowe zasady stosowane przy kampaniach dezinformacyjnych opisuje akronim FIRST:

  • F jak FABRICATION 鈥 fa艂szowanie, czyli manipulacja tre艣ci膮 (np. fa艂szywy dokument lub zdj臋cie).
  • I jak IDENTIFY 鈥 identyfikowanie ukrytego lub fa艂szywego 藕r贸d艂a informacji (np. fa艂szywe konto w social media, oszust).
  • R jak RHETORIC 鈥 retoryka, czyli z艂o艣liwe lub fa艂szywe argumenty (np. trolle prowokuj膮ce u偶ytkownik贸w w czasie dyskusji).
  • S jak SYMBOLISM 鈥 symbolika rozumiana jako tendencyjne wykorzystanie jednego wydarzenia na potrzeby prowadzonej narracji (np. atak terrorystyczny wykorzystany po to, aby zaatakowa膰 imigrant贸w).
  • T jak TECHNOLOGY 鈥 technologia, czyli wykorzystanie technologicznych rozwi膮za艅 (np. boty powielaj膮ce fa艂szywe informacje).

Wszystkie te techniki mo偶na 艂膮czy膰, aby np. podwa偶a膰 zaufanie do rz膮du, doprowadzi膰 do wi臋kszej polaryzacji politycznej i spo艂ecznej, zarabia膰 na 鈥klikni臋ciach鈥, a tak偶e dotrze膰 do medi贸w g艂贸wnego nurtu poprzez wiralowy przekaz.

Krok drugi: EARLY WARNING 鈥 monitoring i wczesne ostrzeganie

Ka偶da organizacja, je艣li chce odpowiednio zareagowa膰 na kampanie dezinformacyjne, musi zbudowa膰 system ich wczesnego wykrywania. W tym celu konieczne jest prowadzenie monitoringu. Aby jednak by艂 on maksymalnie efekty, powinien koncentrowa膰 si臋 na kluczowych: priorytetach, influencerach oraz odbiorcach.

Taki system wczesnego ostrzegania ma dwa cele:

  • zmniejszenie podatno艣ci na zagro偶enia, wynikaj膮ce z dezinformacji oraz
  • u艂atwienie planowania ryzyka (i zarz膮dzania nim).

Je艣li dobrze okre艣limy obszary priorytetowe oraz zbudujemy ich efektywny monitoring, b臋dziemy mogli uruchomi膰 wczesne ostrzeganie, gdy pojawi si臋 dezinformacja. Chodzi o to, aby by膰 nale偶ycie przygotowanym do zidentyfikowania potencjalnych zagro偶e艅 na jak najwcze艣niejszym etapie.

Krok trzeci: SITUATIONAL INSIGHT 鈥 spostrze偶enia i ocena sytuacji

Prowadzony monitoring, aby by艂 warto艣ciowy, musi przek艂ada膰 si臋 na spostrze偶enia, kt贸re pog艂臋biaj膮 nasz wgl膮d w sytuacj臋. M贸wi膮c kr贸tko: efektywny monitoring zapewnia interesuj膮ce nas dane 鈥 tylko (i a偶) tyle. Kolejnym krokiem jest opracowanie tych danych, tak aby mo偶na by艂o na ich podstawie podj膮膰 konkretne dzia艂ania. Na tym w艂a艣nie skupia si臋 ten etap. Powinien odpowiedzie膰 na pytanie: co z tego wynika?

A zatem ocena sytuacji s艂u偶y zgromadzeniu i zaprezentowaniu danych, kt贸re zosta艂y zebrane podczas monitoringu medi贸w na etapie wczesnego ostrzegania. Jest przeznaczona dla doradc贸w, kadry kierowniczej i decydent贸w, np. ministr贸w.

Musi by膰 kr贸tka, jasna i na temat.

Ocena sytuacji zawiera:

  • Najwa偶niejsze spostrze偶enia (kto rozprzestrzenia fa艂szywe wiadomo艣ci, przy u偶yciu jakich narz臋dzi).
  • Kluczowe tematy poruszane zagadnienia (przyk艂ady dezinformacji dotycz膮ce np. dzia艂a艅 podejmowanych przez nasz膮 organizacj臋).
  • Trendyzmiany postaw (jak rozprzestrzenia si臋 dezinformacja, czy wpisuje si臋 w jaki艣 wzorzec, jakie budzi zaanga偶owanie).
  • Komentarze rekomendacje.

Krok czwarty: IMPACT ANALYSIS 鈥 ocena wp艂ywu dezinformacji

Kolejnym krokiem, po monitoringu i przygotowaniu ogl膮du sytuacyjnego, jest analiza wp艂ywu oraz ocena potencjalnych skutk贸w dezinformacji. W tym aspekcie bardzo wa偶ne jest zapewnienie sp贸jnej metodologii, kt贸ra umo偶liwi przeprowadzenie oceny ryzyka i okre艣lenie priorytet贸w reakcji. Takie pode艣cie pozwala te偶 unikn膮膰 stronniczo艣ci oraz reakcji opartych na przeczuciu.

Analiza wp艂ywu okre艣la:

  • Prawdopodobny cel dezinformacji: ekonomiczny, dyskredytacja, polaryzacja, operacja wp艂ywu.
  • Prawdopodobny zasi臋g i widoczno艣膰 dezinformacji: ma艂e zainteresowanie, niszowi odbiorcy (ba艅ki informacyjne), rosn膮ce zainteresowanie (trendy), pomniejsza historia (wspomnienie w g艂贸wnych mediach), historia na nag艂贸wki (pierwsze strony gazet).
  • Prawdopodobny wp艂yw dezinformacji:
    • Czy wp艂ywa na zdolno艣膰 organizacji do wykonywania pracy? Wp艂yw na us艂ugi, reputacj臋, obszary i cele polityki, bezpiecze艅stwo pracownik贸w.
    • Czy wp艂ywa na ludzi, kt贸rzy polegaj膮 na twoich us艂ugach? Wp艂yw na interesariuszy oraz odbiorc贸w, w tym niszowych i wra偶liwych.
    • Czy istnieje ryzyko dla og贸艂u spo艂ecze艅stwa? Wp艂yw na bezpiecze艅stwo narodowe lub publiczne, a tak偶e na zdrowie publiczne i og贸lny klimat debaty.

Gdy okre艣limy prawdopodobny cel, zasi臋g i wp艂yw dezinformacji, mo偶emy oceni膰 poziom ryzyka (niski, 艣redni lub wysoki), a tak偶e ustali膰 priorytety dzia艂ania.

Krok pi膮ty: STRATEGIC COMMUNICATION 鈥 komunikacja strategiczna

Obserwacje, spostrze偶enia i analizy, przygotowane podczas poprzednich etap贸w, sk艂adaj膮 si臋 na baz臋, na podstawie kt贸rej powinni艣my zadecydowa膰, jakie 艣rodki komunikacji strategicznej wybra膰.

Do dyspozycji mamy trzy opcje:

  • kr贸tkoterminowe (reaktywneoperacyjne) – gdy dezinformacja wymaga natychmiastowej, aby j膮 obali膰, poprawi膰 lub przeciwdzia艂a膰 zgodnie z ustalonymi faktami,
  • 艣rednioterminowe (proaktywne – taktyczne) – gdy dezinformacja wymaga przemy艣lanej odpowiedzi oraz po艂膮czonych metod komunikacji, aby potwierdzi膰 i budowa膰 w艂asny przekaz,
  • d艂ugoterminowe (strategiczne) – gdy dezinformacja wymaga sp贸jnej, trwa艂ej komunikacji, aby w d艂u偶szej perspektywie wypracowa膰 oczekiwane efekty, czyli kszta艂towa膰 w艂asn膮 przestrze艅 informacyjn膮 i promowa膰 w艂asn膮 narracj臋.

Krok sz贸sty: TRACK OUTCOMES 鈥 艣ledzenie efekt贸w dzia艂a艅

Gdy ju偶 podj臋te zostan膮 dzia艂ania, wa偶ne jest 艣ledzenie ich skuteczno艣ci oraz adekwatno艣ci. Jest to konieczne, aby mie膰 pewno艣膰, 偶e nasze akcje s膮 zgodne z przygotowan膮 wcze艣niej analiz膮 oraz realizuj膮 okre艣lone d艂ugoterminowe cele.

Podczas ewaluacji nale偶y przyjrze膰 si臋 post臋powaniu na wszystkich etapach modelu RESIST.

Rozpoznawanie dezinformacji

Jaki by艂 cel dezinformacji?

Jakie techniki zastosowano i w jaki spos贸b 艂膮czono je, aby uzyska膰 wi臋kszy wp艂yw?

Wczesne ostrzeganie

Czy praca przygotowawcza wspar艂a wysi艂ki organizacji w walce z dezinformacj膮?

Czy monitoring jest wystarczaj膮co skoncentrowany na priorytetach?

Ocena sytuacyjna

Czy wst臋pna analiza i przedstawiony obraz sytuacyjny wspar艂y reakcj臋 na dezinformacj臋

Czy zapewniono dok艂adne i terminowe odprawy dla decydent贸w?

Czy przyj臋to prawid艂owe za艂o偶enia?

Analiza wp艂ywu

Czy dezinformacja uzyska艂a odpowiedni priorytet, okre艣lony na podstawie cel贸w, wp艂ywu i zasi臋gu?

Komunikacja strategiczna:

Przedstaw przegl膮d podj臋tych dzia艂a艅 i reakcji w podziale na: dzia艂ania, grupy docelowe i narz臋dzia.

Czy spe艂ni艂y one za艂o偶one cele komunikacji?

艢ledzenie wynik贸w

Zbierz wszystkie informacje w dokumentacji, wraz z ocenami podj臋tych dzia艂a艅.

Jaki by艂 wp艂yw tych stara艅 na zwalczanie dezinformacji?

Jakie wnioski mo偶na wyci膮gn膮膰 na przysz艂o艣膰?

Aktualizacja systemu

Model RESIST (obecnie RESIST2) zapewnia kompleksowy system komunikacji strategicznej na poziomie centralnym. W Polsce niestety nie ma podmiotu, kt贸ry koordynowa艂by dzia艂ania komunikacyjne dla ca艂ej administracji rz膮dowej.

Poszczeg贸lne ministerstwa staraj膮 si臋 prowadzi膰 komunikacj臋 strategiczn膮 w obszarach swoich kompetencji oraz nawi膮zywa膰 robocz膮 wsp贸艂prac臋. W 2019 roku w Ministerstwie Spraw Zagranicznych utworzono kom贸rk臋, kt贸ra identyfikuje kampanie dezinformacyjne prowadzone wobec Polski, przeciwdzia艂a im oraz na nie reaguje. W marcu w MSZ uruchomiony zosta艂 Rapid Alert System, w celu zapewnienia regularnej wymiany informacjami mi臋dzy pa艅stwami cz艂onkowskimi, ale tak偶e kluczowymi partnerami takimi jak NATO. Dzia艂ania prowadz膮 r贸wnie偶 m.in. Ministerstwo Obrony Narodowej czy Biuro Bezpiecze艅stwa Narodowego. Wi臋cej informacji o zaanga偶owaniu pa艅stwowych instytucji w przeciwdzia艂anie dezinformacji dost臋pnych jest w bardzo interesuj膮cym raporcie 鈥濪ezinformacja w dobie rewolucji cyfrowej. Pa艅stwo. Spo艂ecze艅stwo. Polityka. Biznes鈥.

Model RESIST2 mo偶e stanowi膰 藕r贸d艂o dobrych praktyk.

Jak ju偶 nadmieni艂em, to model RESIST zosta艂 opracowany w 2018 roku. Przez cztery lata setki specjalist贸w ds. komunikacji i urz臋dnik贸w s艂u偶by cywilnej z Wielkiej Brytanii i ca艂ego 艣wiata przekaza艂o informacje zwrotne na temat tego, jak korzystaj膮 z zestawu narz臋dzi. I doprowadzi艂o to do zaktualizowania modelu do postaci, kt贸ra odzwierciedla zmieniaj膮ce si臋 wymagania bran偶y komunikacyjnej oraz zmieniaj膮ce si臋 艣rodowisko informacyjne.

Najwa偶niejsze uzupe艂nienia modelu to:

Zagro偶enia 鈥 kluczowi aktorzy pa艅stwowi pozostaj膮 ci sami, ale nowi techniki i podej艣cia pojawi艂y si臋 podczas pandemii Covid-19, a zagro偶enie stwarzane przez dezinformacj臋 sta艂o si臋 pilniejsze. W zwi膮zku z tym rozwini臋to zestaw narz臋dzi i rozszerzono sekcj臋 鈥濺ozpoznawanie鈥, aby lepiej uwypukli膰 obecne wektory zagro偶e艅.

Odbiorcy 鈥 luki w zabezpieczeniach docelowych odbiorc贸w przez wprowadzanie w b艂膮d i dezinformacj臋 uleg艂y zmianie. Na przyk艂ad osoby nara偶one na dezinformacj臋 i dezinformacj臋 podczas pandemii Covid-19 reprezentowa艂y znacznie wi臋ksz膮 grup臋 odbiorc贸w ni偶 w poprzednich kampaniach. Rozszerzono zestaw narz臋dzi o wi臋ksz膮 r贸偶norodno艣膰 narz臋dzi komunikacyjnych, aby dotrze膰 do tych odbiorc贸w oraz o dodatkowe techniki analizy strukturalnej w celu rozwa偶enia ryzyka i wp艂ywu.

Partnerstwo 鈥 wzros艂a spo艂eczno艣膰 dzia艂aj膮ca na rzecz przeciwdzia艂ania negatywnym skutkom dezinformacji. Krajowi i mi臋dzynarodowi interesariusze, w tym niezale偶ne media, spo艂ecze艅stwo obywatelskie, platformy cyfrowe i instytucje akademickie, odgrywaj膮 kluczow膮 rol臋 w podej艣ciu ca艂ego spo艂ecze艅stwa do utrzymania zdrowego 艣rodowiska informacyjnego. Efektywna wsp贸艂praca z partnerami, w tym d藕wignie polityczne poza tradycyjnymi narz臋dziami komunikacji, jest teraz lepiej reprezentowana w zestawie narz臋dzi.

Wyniki 鈥 bior膮c pod uwag臋 zakres mi臋dzynarodowych inicjatyw przeciwdzia艂ania wprowadzaniu w b艂膮d i dezinformacji, uznano potrzeb臋 lepszej oceny skuteczno艣ci interwencji komunikacyjnych. Sekcja wynik贸w 艣ledzenia w zestawie narz臋dzi przekszta艂ci艂a si臋 w bardziej wszechstronn膮 sekcj臋 dotycz膮c膮 skuteczno艣ci 艣ledzenia, skoncentrowan膮 na ocenie wska藕nik贸w wp艂ywu.

Studia przypadk贸w 鈥 wszelkie szkolenia RESIST zawsze opiera艂y si臋 na studiach przypadk贸w i przyk艂adach z w艂asnych do艣wiadcze艅 uczestnik贸w. W tej zaktualizowanej wersji zintegrowano wiele przyk艂ad贸w z Wielkiej Brytanii i partner贸w mi臋dzynarodowych w zestawie narz臋dzi, aby pom贸c lepiej wyja艣ni膰 techniki i zapewnia膰 inspiracje do dalszych dzia艂a艅 w艂asnych.

I na dzi艣 by艂oby to wszystko.

Nie zapomnij zagl膮da膰 na bloga: Szpiegul.pl 鈥 bo po prostu warto!

Za艣 do mnie mo偶esz pisa膰 na adres:

kontakt@szpiegul.pl

Do us艂yszenia w kolejnym odcinku OSS. Okiem S艂u偶b Specjalnych.

Piotr Herman

Szpiegul.pl

Cze艣膰!

A je艣li nie chcesz przegapi膰 nic z tego, o czym opowiadam na temat s艂u偶b mniej i bardziej tajnych, to zasubskrybuj Newsletter na stronie Szpiegul.pl 馃槈 Otrzymasz w贸wczas darmowego ebooka mojego autorstwa.

NA ZAKO艃CZENIE

Aby niczego nie przegapi膰 przypominam, 偶e…
je艣li interesuje Ci臋 tematyka Bloga:

A tymczasem…

Do zaczytania, zas艂uchania lub po prostu: do zobaczenia!

I pozwol臋 sobie przypomnie膰, 偶e ksi膮偶ka, kt贸r膮 napisa艂em wraz z Tomkiem Safja艅skim i Paw艂em 艁abuzem pt. 鈥Ochrona przedsi臋biorstwa przed szpiegostwem gospodarczym. Prawne i praktyczne aspekty zapewnienia bezpiecze艅stwa aktyw贸w przedsi臋biorcy鈥 jest ca艂y czas dost臋pna w sprzeda偶y. Ogrom wiedzy!!! Nie przeocz jej  馃槈

A je艣li chcesz przeczyta膰 inne artyku艂y na Blogu, to zajrzyj tutaj.

Piotr Herman

Serdecznie Ci臋 witam!!! I przy okazji: Tak, to ja jestem na tym zdj臋ciu 馃槈 Pisz臋 o s艂u偶bach mniej lub bardziej tajnych, gdy偶 doskonale rozumiem ich specyfik臋. Tak si臋 bowiem sk艂ada, 偶e zanim zosta艂em szkoleniowcem Wywiadu Bezpiecze艅stwa Biznesu CSI (Corporate Security Intelligence) by艂em oficerem polskich s艂u偶b specjalnych.聽A obecnie przekazuj臋 praktyczn膮 wiedz臋 i umiej臋tno艣ci niezb臋dne dla biznesowych: researcher贸w (czyli wywiadowc贸w), analityk贸w (i to nie tylko wywiadowczych), bezpiecznik贸w (czyli wszelakich specjalist贸w ds. bezpiecze艅stwa) oraz strateg贸w biznesowych (co oznacza r贸wnie偶 menad偶er贸w i kierownik贸w r贸偶nego autoramentu, a tak偶e top managementu). I na tym zarabiam. A Blog i podcasting to moje prezenty dla Ciebie 馃槑

Dodaj komentarz

Tw贸j adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola s膮 oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczy膰 spam. Dowiedz si臋 wi臋cej jak przetwarzane s膮 dane komentarzy.