Krótko, jasno i przejrzyście o podstawowych koncepcjach Wywiadu Bezpieczeństwa Biznesu CSI (Corporate Security Intelligence). W tym odcinku cyklu SWB (Szpiegostwo W Biznesie) blok „Wywiad w biznesie„: wywiad biznesowy.
Zapraszam serdecznie 🙂
O CZYM PRZECZYTASZ
- Czym jest wywiad biznesowy
- Wywiad biznesowy i ostrzeżenia
- Systemy tworzone przez wywiad biznesowy
- Zlecenia wywiadowcze
A przy okazji...
Jeśli interesuje Cię tematyka Bloga:
dołącz do grupy na Facebooku
obserwuj stronę Facebooka
zasubskrybuj Newsletter
obserwuj Instagram
I nie zapomnij zaglądać na Vloga 🙂
A TUTAJ możesz zostać Patronem Bloga!
Miłego czytania 😉
A TERAZ PO KOLEI…
Na YouTube’owym kanale Szpiegul.pl publikuję cykl audycji wideo, w którym staram się krótko, jasno i przejrzyście wyjaśnić najbardziej podstawowe koncepcje Wywiadu Bezpieczeństwa Biznesu CSI (Corporate Security Intelligence). Wiąże się to, oczywiście, ze stosowaniem przeze mnie uogólnień (ale nie skrótów czy uproszczeń!).
Niniejszy artykuł nie jest prostą transkrypcją poszczególnych odcinków. Jego treść została poprawiona i uzupełniona (czasami znacznie) w stosunku do tego, co opublikowałem na YT. Podobnie zresztą jest z wszystkimi odcinkami cyklu.
A ów cykl obejmuje pięć bloków zagadnieniowych (w każdym zaś trzy odcinki):
- Wywiad w biznesie:
- Wywiad gospodarczy
- Wywiad konkurencyjny
- Wywiad biznesowy
- Inteligencja analityczna:
- Cele analityki
- Rozwój analityki
- Typy analiz
- Bezpieczeństwo biznesu:
- Bezpieczny biznes
- Osłona kontrwywiadowcza
- Szpiegostwo gospodarcze
- Zarządzanie strategiczne:
- Struktury i kryzysy
- Piramida i planowanie
- Strategiczny HR
- Kwestie systemowe CSI:
- Cykl wywiadowczy
- System Wczesnego Ostrzegania
- Cyberbezpieczeństwo
- Wywiad w biznesie:
Koncepcja CSI
Całościowa koncepcja Wywiadu Bezpieczeństwa Biznesu CSI wygląda następująco:
- Fundament tworzy zarządzanie strategiczne:
- w kierowaniu ogólnym,
- zasobami ludzkimi
- Na nim oparte są trzy filary:
- wywiad w biznesie,
- inteligencja analityczna,
- bezpieczeństwo biznesu,
- Klamrą spinającą całość (niejako dachem naszej konstrukcji) jest System Wczesnego Ostrzegania.
- Fundament tworzy zarządzanie strategiczne:
OSTRZEŻENIA
Dotychczas opowiedzieliśmy sobie o wywiadzie gospodarczym i konkurencyjnym.
Dziś będzie krótko o wywiadzie biznesowym.
Jest to najwyższy (znany) etap rozwoju (i wykorzystania) wywiadu w biznesie. Po angielsku jest on określany jako „Competitive Intelligence”.
Nie pełni on już roli informacyjnej (jak wywiad gospodarczy), ani też analityczno-informacyjnej (jak wywiad konkurencyjny), lecz jest departamentem strategicznym firmy.
Pełni rolę ostrzegawczą!
Nie potrafi jednak funkcjonować bez korzystania narzędzi wywiadu gospodarczego i konkurencyjnego (działających na innych poziomach strategicznej piramidy zarządzania).
Innymi słowy wywiad biznesowy konsumuje wyniki działań analityczno-informacyjnych (wywiad konkurencyjny) oraz stricte informacyjnych (wywiad gospodarczy).
SYSTEM
Dobrze skonstruowana firma może konkurować w oparciu o wywiad biznesowy (wykorzystując wszystkie rodzaje wywiadu w biznesie). Wówczas działa ona na odpowiednim poziomie inteligencji analitycznej i stosuje właściwe narzędzia bezpieczeństwa biznesu oraz zarządzanie strategiczne (w kierowaniu ogólnym oraz zasobami ludzkimi).
Wywiad biznesowy, będąc działem strategicznym, jest jedynie (albo aż) narzędziem (albo platformą) zarządzania strategicznego, znajdującą się w „rękach” kierownictwa firmy.
Swoją efektywność osiąga dzięki stworzeniu określonych Systemów Zarządzania (nad którymi sprawuje pieczę i z których korzysta). Składają się one na System Wczesnego Ostrzegania.
Wywiad biznesowy nie formułuje, nie wdraża, nie realizuje i nie kontroluje strategii!
Nawet jej nie ocenia (pomimo, iż wpływa np. poprzez swoje rekomendacje na przyjęcie zmian w strategiach). Nie to jest rolą wywiadu biznesowego.
Jest to narzędzie kontroli ryzyk biznesowych i zarządzania strategicznego, czyli:
- identyfikacji zagrożeń,
- identyfikacji szans (możliwości rozwoju firmy),
- minimalizacji lub likwidacji szkód.
W prezentowanym ujęciu wywiad biznesowy jest służbą strategiczną. Dlatego pisanie i mówienie o „strategicznym wywiadzie biznesowym” nie ma sensu. To tak jak mówić o „maśle maślanym”.
ZADANIA WYWIADOWCZE
Zadania wywiadowcze na tym poziomie zleca najwyższe kierownictwo firmy.
Należy jednak pamiętać, że wywiad biznesowy zarządza działaniami wywiadowczymi na niższych szczeblach:
- na poziomie taktycznym – wywiadem konkurencyjnym,
- na poziomie operacyjnym – wywiadem gospodarczym.
Dlatego też zadania wywiadowcze dla niższych poziomów wywiadu (tj. konkurencyjnego i gospodarczego) zlecane są poprzez kierownictwa poszczególnych działów firmy bezpośrednio do szefa wywiadu biznesowego.
Jak widać mamy do czynienia ze scentralizowaniem i skoordynowaniem działań w zakresie zapotrzebowania informacyjnego firmy.
PODSUMUJMY CAŁOŚĆ
- Wywiad biznesowy to najwyższy poziom wywiadu w biznesie.
- Jest to wywiad scentralizowany i skoordynowany.
- Korzysta z działań realizowanych na niższych poziomach wywiadu: konkurencyjnym (taktycznym) i gospodarczym (operacyjnym).
- Efektywność wywiadu biznesowego wynika z właściwie skonstruowanych systemów zarządzania, które składają się na System Wczesnego Ostrzegania.
- Wywiad biznesowy jest służbą strategiczną firmy, dzięki której można skutecznie identyfikować zagrożenia i szanse oraz minimalizować lub likwidować szkody.
I to byłoby na tyle 😉
NA ZAKOŃCZENIE
Aby niczego nie przegapić przypominam, że…
jeśli interesuje Cię tematyka Bloga:
- zasubskrybuj Newsletter
- dołącz do grupy na Facebooku
- obserwuj stronę Bloga na Facebooku
- obserwuj Instagram
- zaglądaj na YouTube
- zostań PATRONEM!
A tymczasem…
Do zaczytania!
O CZYM NAPISAŁEM W ARTYKULE
ARTYKUŁY O PODOBNEJ TEMATYCE
- SWB 024: Cyberbezpieczeństwo [#CSI 015]
- SWB 023: System Wczesnego Ostrzegania [#CSI 014]
- SWB 022: Cykl wywiadowczy [#CSI 013]
- SWB 021: Strategiczny HR [#CSI 012]
- SWB 020: Piramida i planowanie [#CSI 011].
- SWB 019: Struktury i kryzysy [#CSI 010].
- SWB 018: Szpiegostwo gospodarcze [#CSI 009].
- SWB 017: Osłona kontrwywiadowcza [#CSI 008]
- SWB 016: Bezpieczny biznes [#CSI 007]
- SWB 015: Typy analiz [#CSI 006]
- SWB 014: Rozwój analityki [#CSI 005]
- SWB 013: Cele analityki [#CSI 004]
- SWB 011: Wywiad konkurencyjny [#CSI 002]
- SWB 010: Wywiad gospodarczy [#CSI 001]
- SWB 009: Krótko o… biznesie szpiegowskim. Polska vs. Świat. Starcie pierwsze
- SWB 008: ile tracisz kasy w wyniku nadużyć?
- SWB 007: współczesny wywiad biznesowy
- SWB 006: strategiczno-słownikowy zawrót głowy
- SWB 003: prywatni szpiedzy – suplement
- SWB 002: prywatni szpiedzy prywatnie
- OSS 033. Drogi Wywiadu Biznesowego
- OSS 034. Francuski Wywiad Biznesowy
Piotr Herman
Serdecznie Cię witam!!! I przy okazji: Tak, to ja jestem na tym zdjęciu 😉 Piszę o służbach mniej lub bardziej tajnych, gdyż doskonale rozumiem ich specyfikę. Tak się bowiem składa, że zanim zostałem szkoleniowcem Wywiadu Bezpieczeństwa Biznesu CSI (Corporate Security Intelligence) byłem oficerem polskich służb specjalnych. A obecnie przekazuję praktyczną wiedzę i umiejętności niezbędne dla biznesowych: researcherów (czyli wywiadowców), analityków (i to nie tylko wywiadowczych), bezpieczników (czyli wszelakich specjalistów ds. bezpieczeństwa) oraz strategów biznesowych (co oznacza również menadżerów i kierowników różnego autoramentu, a także top managementu). I na tym zarabiam. A Blog i podcasting to moje prezenty dla Ciebie 😎