SWB 012: Wywiad biznesowy [#CSI 003]

Krótko, jasno i przejrzyście o podstawowych koncepcjach Wywiadu Bezpieczeństwa Biznesu CSI (Corporate Security Intelligence).  W tym odcinku cyklu SWB (Szpiegostwo W Biznesie) blok „Wywiad w biznesie„: wywiad biznesowy.

Zapraszam serdecznie 🙂

Wywiad biznesowy

O CZYM PRZECZYTASZ

    • Czym jest wywiad biznesowy
    • Wywiad biznesowy i ostrzeżenia
    • Systemy tworzone przez wywiad biznesowy
    • Zlecenia wywiadowcze

A przy okazji...
Jeśli interesuje Cię tematyka Bloga:

I nie zapomnij zaglądać na Vloga 🙂

A TUTAJ możesz zostać Patronem Bloga!

Miłego czytania 😉

A TERAZ PO KOLEI…

Na YouTube’owym kanale Szpiegul.pl publikuję cykl audycji wideo, w którym staram się krótko, jasno i przejrzyście wyjaśnić najbardziej podstawowe koncepcje Wywiadu Bezpieczeństwa Biznesu CSI (Corporate Security Intelligence). Wiąże się to, oczywiście, ze stosowaniem przeze mnie uogólnień (ale nie skrótów czy uproszczeń!).

Niniejszy artykuł nie jest prostą transkrypcją poszczególnych odcinków. Jego treść została poprawiona i uzupełniona (czasami znacznie) w stosunku do tego, co opublikowałem na YT. Podobnie zresztą jest z wszystkimi odcinkami cyklu.

 

A ów cykl obejmuje pięć bloków zagadnieniowych (w każdym zaś trzy odcinki):

    • Wywiad w biznesie:
      • Wywiad gospodarczy
      • Wywiad konkurencyjny
      • Wywiad biznesowy
    • Inteligencja analityczna:
      • Cele analityki
      • Rozwój analityki
      • Typy analiz
    • Bezpieczeństwo biznesu:
      • Bezpieczny biznes
      • Osłona kontrwywiadowcza
      • Szpiegostwo gospodarcze
    • Zarządzanie strategiczne:
      • Struktury i kryzysy
      • Piramida i planowanie
      • Strategiczny HR
    • Kwestie systemowe CSI:
      • Cykl wywiadowczy
      • System Wczesnego Ostrzegania
      • Cyberbezpieczeństwo

Koncepcja CSI

Całościowa koncepcja Wywiadu Bezpieczeństwa Biznesu CSI wygląda następująco:

    • Fundament tworzy zarządzanie strategiczne:
      • w kierowaniu ogólnym,
      • zasobami ludzkimi
    • Na nim oparte są trzy filary:
      • wywiad w biznesie,
      • inteligencja analityczna,
      • bezpieczeństwo biznesu,
    • Klamrą spinającą całość (niejako dachem naszej konstrukcji) jest System Wczesnego Ostrzegania.

OSTRZEŻENIA

Dotychczas opowiedzieliśmy sobie o wywiadzie gospodarczym i konkurencyjnym.

Dziś będzie krótko o wywiadzie biznesowym.

Jest to najwyższy (znany) etap rozwoju (i wykorzystania) wywiadu w biznesie. Po angielsku jest on określany jako „Competitive Intelligence”.

Nie pełni on już roli informacyjnej (jak wywiad gospodarczy), ani też analityczno-informacyjnej (jak wywiad konkurencyjny), lecz jest departamentem strategicznym firmy.

Pełni rolę ostrzegawczą!

Nie potrafi jednak funkcjonować bez korzystania narzędzi wywiadu gospodarczego i konkurencyjnego (działających na innych poziomach strategicznej piramidy zarządzania).

Innymi słowy wywiad biznesowy konsumuje wyniki działań analityczno-informacyjnych (wywiad konkurencyjny) oraz stricte informacyjnych (wywiad gospodarczy).

SYSTEM

Dobrze skonstruowana firma może konkurować w oparciu o wywiad biznesowy (wykorzystując wszystkie rodzaje wywiadu w biznesie). Wówczas działa ona na odpowiednim poziomie inteligencji analitycznej i stosuje właściwe narzędzia bezpieczeństwa biznesu oraz zarządzanie strategiczne (w kierowaniu ogólnym oraz zasobami ludzkimi).

Wywiad biznesowy, będąc działem strategicznym, jest jedynie (albo aż) narzędziem (albo platformą) zarządzania strategicznego, znajdującą się w „rękach” kierownictwa firmy.

Swoją efektywność osiąga dzięki stworzeniu określonych Systemów Zarządzania (nad którymi sprawuje pieczę i z których korzysta). Składają się one na System Wczesnego Ostrzegania.

Wywiad biznesowy nie formułuje, nie wdraża, nie realizuje i nie kontroluje strategii!

Nawet jej nie ocenia (pomimo, iż wpływa np. poprzez swoje rekomendacje na przyjęcie zmian w strategiach). Nie to jest rolą wywiadu biznesowego.

Jest to narzędzie kontroli ryzyk biznesowych i zarządzania strategicznego, czyli:

    • identyfikacji zagrożeń,
    • identyfikacji szans (możliwości rozwoju firmy),
    • minimalizacji lub likwidacji szkód.

W prezentowanym ujęciu wywiad biznesowy jest służbą strategiczną. Dlatego pisanie i mówienie o „strategicznym wywiadzie biznesowym” nie ma sensu. To tak jak mówić o „maśle maślanym”.

ZADANIA WYWIADOWCZE

Zadania wywiadowcze na tym poziomie zleca najwyższe kierownictwo firmy.

Należy jednak pamiętać, że wywiad biznesowy zarządza działaniami wywiadowczymi na niższych szczeblach:

    • na poziomie taktycznym – wywiadem konkurencyjnym,
    • na poziomie operacyjnym – wywiadem gospodarczym.

Dlatego też zadania wywiadowcze dla niższych poziomów wywiadu (tj. konkurencyjnego i gospodarczego) zlecane są poprzez kierownictwa poszczególnych działów firmy bezpośrednio do szefa wywiadu biznesowego.

Jak widać mamy do czynienia ze scentralizowaniem i skoordynowaniem działań w zakresie zapotrzebowania informacyjnego firmy.

PODSUMUJMY CAŁOŚĆ

    • Wywiad biznesowy to najwyższy poziom wywiadu w biznesie.
    • Jest to wywiad scentralizowany i skoordynowany.
    • Korzysta z działań realizowanych na niższych poziomach wywiadu: konkurencyjnym (taktycznym) i gospodarczym (operacyjnym).
    • Efektywność wywiadu biznesowego wynika z właściwie skonstruowanych systemów zarządzania, które składają się na System Wczesnego Ostrzegania.
    • Wywiad biznesowy jest służbą strategiczną firmy, dzięki której można skutecznie identyfikować zagrożenia i szanse oraz minimalizować lub likwidować szkody.

I to byłoby na tyle 😉

NA ZAKOŃCZENIE

Aby niczego nie przegapić przypominam, że…
jeśli interesuje Cię tematyka Bloga:

A tymczasem…

Do zaczytania!

Szpiegul

O CZYM NAPISAŁEM W ARTYKULE

ARTYKUŁY O PODOBNEJ TEMATYCE

Piotr Herman

Serdecznie Cię witam!!! I przy okazji: Tak, to ja jestem na tym zdjęciu ? Piszę o służbach mniej lub bardziej tajnych, gdyż doskonale rozumiem ich specyfikę. Tak się bowiem składa, że zanim zostałem szkoleniowcem Wywiadu Bezpieczeństwa Biznesu CSI (Corporate Security Intelligence) byłem oficerem polskich służb specjalnych. A obecnie przekazuję praktyczną wiedzę i umiejętności niezbędne dla biznesowych: researcherów (czyli wywiadowców), analityków (i to nie tylko wywiadowczych), bezpieczników (czyli wszelakich specjalistów ds. bezpieczeństwa) oraz strategów biznesowych (co oznacza również menadżerów i kierowników różnego autoramentu, a także top managementu). I na tym zarabiam. A Blog i podcasting to moje prezenty dla Ciebie ?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.