SzpieguLajf 060. Wywiad i analityka w biznesie…

W tym odcinku SzpieguLajfa opowiadam o książce, która właśnie trafiła do sprzedaży! A jestem jej współautorem!!! Dlatego jest to jednocześnie AUTOPROMOCJA książki, która jest dokładnie o tym, o czym mówi jej tytuł: „Wywiad i analityka w biznesie„.

Miłego oglądania… i przyjemności z zakupu, a później ze studiowania tej monografii!!!

W sprzedaży dostępna już jest najnowsza książka
napisana przeze mnie wraz z Tomaszem Safjańskim i Pawłem Łabuzem
WYWIAD I ANALITYKA W BIZNESIE.
Prawne i praktyczne aspekty biznesowej analizy wywiadowczej
„.

Mam wielką prośbę: gdziekolwiek słuchasz tego odcinka, to zasubskrybuj kanał i nie zapomnij odhaczyć dzwoneczka!
I dziękuję za to!!!

W SzpieguLajfie opowiadam o pionie wywiadowczo-analitycznym w firmie: czym jest, jak go stworzyć i jak zarządzać, by dzięki zarządzaniu strategicznemu przegonić konkurencję. A pomoże w tym tzw. Mapa Drogowa wywiadu i analityki w biznesie, której poświęcona jest spora część tego odcinka…?

Możesz również wysłuchać ten odcinek w formie podcastu (audio).
Ściągnij, włącz i… miło spędź swój czas!!!

TRANSKRYPCJA

Piotr Herman.
Szpiegul.pl.
Cześć!

U mnie dziś słonecznie i nie pada, a w sprzedaży pojawiła się książka „Wywiad i analityka w biznesie. Prawne i praktyczne aspekty wywiadowczej analizy biznesowej”. Tytuł całkiem dobrze oddaje jej treść. Napisałem ją wspólnie z Tomaszem Safjańskim i Pawłem Łabuzem, a wydana została przez Wydawnictwo Difin w formie papierowej.

Jeśli interesuje cię ebook, to koniecznie pisz w tej sprawie bezpośrednio do wydawnictwa. Jeśli próśb będzie wiele, to kto wie? Ale na razie na pewno jest wydanie papierowe.

I to jest ten moment, aby przypomnieć ci o subskrybowaniu kanału i zaznaczeniu tego takiego dzwoneczka!

To jest druga nasza wspólna książka. I jednocześnie jest, jak gdyby tomem drugim. Poprzednia, ten taki tom pierwszy, to „Ochrona przedsiębiorstwa przed szpiegostwem gospodarczym”. Opowiem o niej w następnym SzpieguLajfie, a jak przeczytasz obie, to zobaczysz jak bardzo się one uzupełniają. Powtarzam: uzupełniają, a nie powtarzają treści!

To jest trzysta zupełnie nowych stron.

Tworzyliśmy ją znacznie dłużej niż planowaliśmy. Proces ten przeciągnął się niemal o rok! To trzeba wyobrazić sobie jak wyglądały nasze dyskusje dotyczące poszczególnych zagadnień. Musieliśmy wypracować wspólne podejście i wspólną metodykę wykorzystania praktycznego całej tematyki, którą zawarliśmy w opracowaniu.

Moim zdaniem powiedzieć, że udało nam się, to nic nie powiedzieć! Kup, przeczytaj i przekonaj się o tym na własnej skórze.

Wracając do książki, to z jednej strony zawiera całość podstawowej wiedzy o współczesnym wywiadzie i analityce (wywiadowczej) w biznesie, z drugiej zaś umożliwia praktyczne wykorzystanie.

I na ten praktyczny wymiar chcę zwrócić szczególną Twoją uwagę. To był nawet niewielki wytyk ze strony jednego z recenzentów, który oczekiwał pracy bardziej teoretycznej. A my, w wyniku naszych dyskusji, postawiliśmy na kwestie praktyczne! Instrukcyjne wręcz.

Tworząc tę książkę mieliśmy bowiem bardzo ważny cel: chcielibyśmy zarysować profesjonalne standardy dla biznesowych analityków i wywiadowców (researcherów) oraz konsultantów i osób wykonujących inne zawody wokół tej tematyki (detektywów, bezpieczników i tak dalej).

A ponieważ, mimo wszystko, jest to praca naukowa (no dobra, popularno-naukowa) to jestem pewien, że na stałe zagości w świecie akademickim.

Dlaczego jednak mówimy jednym tchem o wywiadzie i analityce w biznesie?

Bo nie ma wywiadu biznesowego bez analityki. I odwrotnie.

Otóż wywiad biznesowy jest wynikiem niedostatku istotnych, dostępnych informacji (tak naprawdę to danych – i klarownie tłumaczymy to w książce). Natomiast biznesowa analityka wywiadowcza determinowana jest nadmiarem informacji. I cała sztuka polega na zrównoważeniu tego paradoksu: niedobór danych istotnych vs. nadmiar informacji.
Na naszym podwórku ten paradoks doprowadził do tego, iż zrezygnowaliśmy z jakichkolwiek grafów, tabel, schematów itp. I to mimo tego, że jestem ogromnym zwolennikiem wizualizacji danych. Musieliśmy zmieścić się na trzystu stronach, a grafy zajęłyby drugie tyle miejsca.

Poza tym to ułatwi ci skupienie się na treści.

Jeśli wejdziesz na stronę sklepu wydawnictwa (skrót znajdziesz pod tym filmikiem – jeśli oglądasz ten odcinek na YouTube lub w opisie tego odcinka podcastu – jeśli słuchasz go na swojej ulubionej platformie podcastowej – albo też w poście na blogu Szpiegul.pl). Jeśli więc wejdziesz na stronę sprzedażową książki „Wywiad i analityka w biznesie”, to zobaczysz tam kilka zakładek.

Pierwsza to Opis. Ale ty kliknij w drugą – i już możesz zapoznać się ze spisem treści. W ten sposób zobaczysz jak logicznie uporządkowaliśmy całą treść. I nie będę teraz tego czytać, bo masz do tego dostęp. Niekoniecznie jednak zobaczysz praktyczne, instruktażowe wykorzystanie naszego opracowania. O tym opowiem ci króciutko teraz.

Nasza książka jest tak pomyślana, by stała się pomocna:

  • przy podjęciu decyzji o wykorzystaniu w przedsiębiorstwie narzędzi wywiadowczych i analitycznych, a następnie
  • opracowaniu i wdrożeniu struktury wywiadu w biznesie.

Perspektywę możliwych zastosowań wywiadu i analityki w biznesie ukazuje rozdział pierwszy.

Ten rozdział, pierwszy, poświęcony jest teoretycznym aspektom informacji w biznesie, czyli temu wszystkiemu, co umożliwia pozyskiwanie, analizowanie i dystrybuowanie istotnych dla przedsiębiorstwa informacji oraz umożliwiających strategiczne nią zarządzanie. Omówiliśmy narzędzie, na którym zasadza się cała metodyka wywiadowcza, czyli cykl wywiadowczy. Jestem pewien, że zainteresują cię drogi rozwoju wywiadu i analityki w biznesie w wybranych państwach.

Samo przeczytanie opracowania i zastosowanie narzędzi nie gwarantują sukcesu. Każdy biznes, każde przedsiębiorstwo działa na innej, sobie właściwej platformie konkurencji. Każdy stan prawny, faktyczny, biznesowy itp. jest inny. Dlatego konieczne może być skorzystanie z usług organizacji lub niezależnego konsultanta specjalizujących się w dziedzinie wywiadu i analityki. Jest to tym bardziej istotne, że treść opracowania ma charakter informacyjny. I jako autorzy nie bierzemy żadnej odpowiedzialności za niewłaściwe jej wykorzystanie. Dlatego warto (i należy) korzystać z pomocy konsultantów.
Jednak treści zawarte w niniejszej monografii pozwolą na wyznaczenie konkretnych oczekiwań wobec takiego profesjonalnego konsultanta.

Teraz się skup, bo nakreślę ci tak zwaną mapę drogową wywiadu i analityki w biznesie, czyli opowiem gdzie są jakie narzędzia potrzebne do stworzenia i zarządzania strukturą wywiadowczo – analityczną w firmie.

Zebranie danych w sposób opisany w rozdziałach drugim i trzecim oraz ich przeanalizowanie na poziomie taktycznym (rozdział trzeci – analizy strategiczne poziomu taktycznego) pozwoli na wykonanie analiz wskazanych w rozdziale czwartym (to analizy strategiczne poziomu strategicznego) i wykorzystanie ich wyników dla celów strategicznego zarządzania przedsiębiorstwem (w tym obsługi Systemu Wczesnego Ostrzegania – o czym w rozdziale ósmym) a także zarządzanie ryzykiem. Niezależnie od tego, na bieżąco (i zgodnie z programem pracy wywiadowczej, czyli Sytuacją Wywiadowczą Biznesu – o tym także w rozdziale ósmym) możliwe będzie stałe zasilanie informacyjne dla celów operacyjnych oraz korygowanie taktyk (w odpowiedzi na zmiany zachodzące na platformie konkurencji), by osiągać zakładane cele strategiczne przedsiębiorstwa.

W rozdziale drugim omówiliśmy, czym jest i jak robi się wywiad gospodarczy, czyli ten, który realizowany jest na operacyjnym poziomie zarządzania przedsiębiorstwem.

Natomiast w rozdziale trzecim przeczytasz w jaki sposób na podstawie danych tworzone są informacje na poziomie taktycznym, czyli czym jest wywiad konkurencyjny oraz wyjaśniamy różnice w podejściu do roli wywiadu i analityki z punktu widzenia dwóch koncepcji realizowanych w biznesie: koncepcji marketingowej oraz konkurencyjnej wywiadu i analityki.

Niemal przed chwilą powiedziałem, że chodzi o zarządzanie strategiczne przedsiębiorstwem. A opisaniu analiz strategicznych poziomu strategicznego poświęciliśmy rozdział czwarty. Wyjaśniamy w nim, dlaczego wywiad biznesowy nie jest już służbą informacyjną przedsiębiorstwa, lecz jego departamentem strategicznym i poruszamy problematykę wczesnego ostrzegania oraz omawiamy koncepcje zmagań biznesowych – wojny: biznesowe, ekonomiczne i informacyjne oraz walka konkurencyjna. Każda z tych kategorii jest odrębnym zagadnieniem i ma swoje ścisłe znaczenie. Tych sformułowań nie używa się zamiennie – co czynią nagminnie różni mniej lub bardziej specjaliści.

O tym jak radzić sobie z problemami analitycznymi mówią rozdziały szósty i siódmy. Przy czym szósty poświęcony jest omówieniu teoretycznych aspektów analizy informacji (czy też danych) – ale nie bez wskazań praktycznych. Przeczytasz tutaj o ustrukturyzowanych technikach analitycznych, a jedna z nich zostanie omówiona: to analiza hipotez konkurencyjnych. Natomiast w rozdziale siódmym zajmujemy się praktyką, czyli analityką w działaniu: dokumentowaniu i wykorzystaniu w postaci: kluczowych wskaźników efektywności, zastosowania benchmarkingu oraz stworzenia systemu wewnętrznego ratingu w przedsiębiorstwie. Dość dokładnie omawiamy problematykę wybranych metod analitycznych: scenariuszowej, tekstu, aktorów, sieci społecznych i wykorzystania map kognitywnych.

W skonstruowaniu struktury organizacyjnej, pozwalającej na prowadzenie powyższych działań, pomoże treść rozdziału piątego (podobnie jak w zarządzaniu już istniejącymi rozwiązaniami wywiadowczo-analitycznymi).

W rozdziale tym pokazujemy, w jaki sposób stworzyć strukturę wywiadu i analityki w przedsiębiorstwie przy wykorzystaniu Wywiadowczego Centrum Doskonalenia oraz w jaki sposób zarządzać nią w biznesie.

Natomiast rozdział dziewiąty pomoże w podjęciu działań umożliwiających czynne przeciwdziałanie walce informacyjnej w biznesie.

To tematyka niemal zupełnie nieznana w naszym kraju A chodzi o kwestie walki informacyjnej w biznesie, mającej na celu zarządzanie postrzeganiem (percepcją) wszystkich osób i podmiotów uczestniczących w rynku. Dlatego objaśniamy, jakie operacje informacyjne i psychologiczne przeprowadzane są w biznesie.

A gdy tylko pojawi się potrzeba współdziałania z organami administracji, pomocne mogą okazać się uwagi zamieszczone w rozdziale dziesiątym.

Mam nadzieję, że nie wszystko co przed chwilą powiedziałem jest dla ciebie całkowicie zrozumiałe. Bo jeśli nie jest, to znaczy to tylko jedno – koniecznie musisz kupić i przeczytać tę książkę. Ja gwarantuję ci, że długo nie będziesz się z nią rozstawać – szczególnie jeśli będziesz wprowadzać w życie przedstawione rozwiązania i narzędzia wywiadu i analityki w biznesie.

I na dziś byłoby to wszystko.

Nie zapomnij zaglądać na bloga: Szpiegul.pl – bo po prostu warto!

Zaś do mnie możesz pisać na adres:

kontakt@szpiegul.pl

Do usłyszenia w kolejnym odcinku OSS. Okiem Służb Specjalnych.

Piotr Herman

Szpiegul.pl

Cześć!

A jeśli nie chcesz przegapić nic z tego, o czym opowiadam na temat służb mniej i bardziej tajnych, to zasubskrybuj Newsletter na stronie Szpiegul.pl  Otrzymasz wówczas darmowego ebooka mojego autorstwa.

NA ZAKOŃCZENIE

Aby niczego nie przegapić przypominam, że…
jeśli interesuje Cię tematyka Bloga:

A tymczasem…

Do zaczytania, zasłuchania lub po prostu: do zobaczenia!

Nie zapomnij również zakupić wcześniejszej naszej książki pt.
Ochrona przedsiębiorstwa przed szpiegostwem gospodarczym.
Prawne i praktyczne aspekty zapewnienia bezpieczeństwa aktywów przedsiębiorcy”.
Oba tomy rewelacyjnie się uzupełniają (ale nie powtarzają).
I jest cały czas dostępna w sprzedaży!!!

Herman Szpiegostwo książka CSI OSS Szpiegul

Ogrom wiedzy!!!

A jeśli chcesz przeczytać inne artykuły na Blogu, to zajrzyj tutaj.

Piotr Herman

Serdecznie Cię witam!!! I przy okazji: Tak, to ja jestem na tym zdjęciu ? Piszę o służbach mniej lub bardziej tajnych, gdyż doskonale rozumiem ich specyfikę. Tak się bowiem składa, że zanim zostałem szkoleniowcem Wywiadu Bezpieczeństwa Biznesu CSI (Corporate Security Intelligence) byłem oficerem polskich służb specjalnych. A obecnie przekazuję praktyczną wiedzę i umiejętności niezbędne dla biznesowych: researcherów (czyli wywiadowców), analityków (i to nie tylko wywiadowczych), bezpieczników (czyli wszelakich specjalistów ds. bezpieczeństwa) oraz strategów biznesowych (co oznacza również menadżerów i kierowników różnego autoramentu, a także top managementu). I na tym zarabiam. A Blog i podcasting to moje prezenty dla Ciebie ?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.